יום שבת, 25 באפריל 2009

עיצוב ופרזנטציה

עיצוב ופרזנטציהה
פרזנטציה היא מעין עיצוב בתלת-מימד, בגבולות הזמן והמקום המוקצבים לאירוע.במישור התרבותי אנו נמצאים כיום בעולם פוסט מודרני, שבו נחצים במכוון הגבולות בין ז'אנר אחד למישנהו. למשל, מה שהופרד בעבר בין תחום הפיסול לציור, כבר התמזג לתוך מסגרת אחת. אנו מכירים את הקולאז', שהתפתח לכדי הדבקת עצמים תלת-ממדיים על משטח מצוייר, וכן להוספת כיתוביות בצורת ציטוט לירי לתוך שטח הציור, הפסל, והצילום. העירוב משתקף בבירור במיצגים מעולם הוידיאו-ארט.

למעשה חלים קשרי-הגומלין הללו גם על הפרזנטציה, שמשלבת אלמנטים של הרצאת דברים עם המחשה בתמונה או במצגת. אך הרבה מן האפקט מועשר בעיצוב הסביבתי של ה- ''show וראוי לשים דגש על עיצוב פנים של המיתחם.
המינון בין מרכיבי הפרזנטציה הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה. אם המגיש עצמו הצטייד במצגת - שילוב מוצלח לכל הדעות - ראוי לפנות מראש דרכי גישה לחיבורים האלקטרוניים ולא להיתלות במצגת 'שתעשה את העבודה'...

עיצוב חלל ההתכנסות הוא היבט חשוב בפרזנטציה.
עיצוב הרקע הוא בגדר תפאורה המותאמת לנושא, ותורמת לריכוז המבט אל עבר במת ההגשה.
פעלולים טכנולוגיים במינון הנכון יכולים לשדרג את הגורם החדשני שהפרזנטציה מעוניינת להדגיש.
לעיצוב עמדת המרצה, המגיש מופע עכשווי, יש השפעה כפולה ומכופלת על הצופים, כמאתגר אינטראקציה בינם לבין המנחה.
למשל - מחיצות ניידות שעליהן מוקרנת בהגדלה תמונת נוף אופיינית או מפת האזור שעליו מדובר בנושא,
או לחילופין טבלה או תרשים קבוע הממחיש את ההסבר המילולי, מאפשרות מראה פאנורמי שניתן לחזור אליו בכל שלב של ההרצאה. המחיצות עצמן עשויות להתחלף בפרקי זמן מוגדרים במהלך ההגשה, ולהשתלב עם שקופיות המצגת, שגלילתן אחת לאחת מספקת את המידגמים הפרטניים לכל סעיף. עיצוב השולחן, המפה, הצבת הפריט האסתטי או הסמלי שיאפיין את הנושא (דגם בנייה, מכשיר חדשני, מותג מעניין) תומכים מצידם במסגרת הדקורטיבית ההולמת את המעמד.

כמו-כן כדאי לרהט את עמדת ההגשה כיד הדמיון, אם בהצבת כורסה ביתית ושולחן תה נייד עם תיקרובת טעימה, כפרטים שנועדו "לשבור את הקיר הרביעי" בין העמדה לקהל, ובכך לעודד אינטראקציה עם הקהל, בשלב הדיון והתגובות). חשוב שבפרזנטציה המנחה עצמו ישדר הרגשת נינוחות וקלילות, ולשם כך האוירה הביתית של עיצוב פנים אסתטי תתפקד כמשוב מסייע.

כמובן שניתן לבחור את הטעם המתאים מתוך קשת הסגנונות הרחבה, בין המראה הנועז (קיר צבוע אדום, פרגוד אוריינטלי) לבין העיצוב הרך (או המראה ה'ניו-אייג'י') - תלוי בשכבת הגיל או בפלח החברתי של קהל היעד.כל פעלול אלקטרוני או קרן לייזר ססגונית המפלחת את החלל ברגעים המחושבים מראש, טובים לשבירת הרצף המכביד, ותורמים לאנרגיה ולעניין בלי לפגום באמת בריכוז.

על מעצב הפרזנטציה מוטל אפוא לתכנן את האירוע בכמה רבדים :- לבחור את הזווית הטובה ביותר לצפייה מכיוון הקהל, כגון לחשב מהו המרחק מהמגיש, בהתאם לאוירה הרצויה - במעגל 'אינטימי' או ברדיוס רחב- למקם את המגיש בנקודת ניראות טובה, מכל זוית באולם, כולל סידורי תאורה- לבחור סגנון עיצוב ל'תפאורת הרקע', בצבעים מרשימים או ברמז עיטורי- לספק מושבים נוחים , בצורה מידתית, כדי לשמור על העירנות ורמת הקליטה של הנאספים
המכלול המטופח, העוטף את המשתתפים, יכול לפתח הרגשת השתייכות ולהפוך את המקום למוקד משיכה למפגשים נוספים.

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

אין תגובות: