יום חמישי, 19 במרץ 2009

תל אביב העתידנית


עיצוב - תל אביב עתידניתלרגל 100 שנה לעיר תל אביב-יפו יוצג יריד עתידני: איך תראה העיר בעוד מאה שנה ?
האתגר היצירתי מזמין מעצבים מתחומי אדריכלות וטכנולוגיה כאחד, בלי לשכוח כמובן את הפן של אדריכלות ירוקה.תכנון ערים בימינו דורש אדריכלות רב-תיפקודית. הקשר המתהדק בין המרכז לסביבתו הקרובה והבין- עירונית נרקם לנגד עינינו במחלפי האוטוסטרדה שנעשו זה מכבר לתמונת העולם המודרני. נראה כי במהרה גם תל-אביב תהפוך לתל-סביב.
לכל מי שעיניו בראשו מזדקרת המציאות הבעייתית של העיר המשמרת את תדמיתה הריכוזית, בעוד שבפועל היא הולכת ומספחת אליה את כל מה שנחשב עד אתמול כפריפריה. כך גם ערי מחוז אחרות מגלמות את המושג "עיר ואם בישראל", כאשר בזכות תחבורה אחידה מתקצר המרחק בין המטרופולין לבין "בנותיה".
ברם הפתרונות הטכניים, המגובים במניעים כלכליים, נוגסים בשטחי ארץ ניכרים, והחשש הגדול הוא שמי ש"שם מדבר לאגם מים", כחזון המקורי, יהפוך את השדות הירוקים ושטחי הביניים לחגורת בטון וברזל.
הכרח המציאות מכתיב אפוא תכנון שמודע להשלכות ההרסניות, בכמה תחומים במקביל. החל בזיהום הסביבתי, שאינו מכיר בגבולות מוניציפליים וכלה בתופעה של נהירת כוח אדם אל המרכז, הכרוכה בתחבורה מסועפת. הבעיות המתעוררות ביחס לאיכות הסביבה מחייבות היערכות מיידית, אפילו ברמת החירום.
אנשי חזון, כאן וברחבי העולם, שוקלים הצעות שנראות כפנטסטיות במבט ראשון,
כגון הרחבת העיר לכיוון הים.


מדובר בראש וראשונה בערוצי התחבורה, כדוגמת תכנית רוטרדאם, שעתידה לתעל מנהרות למעבר מתחת למים, ולקשר באמצעות אדריכלות אמפיבית בין חלקיה הפנימיים של המדינה, שתתרחב ליעדי החוץ. השרוול הימי יאפשר מרחב נשימה תרתי משמע לשטחים היבשתיים העמוסים.
רעיון "העיר הצפה" או "עיר מתחת למים" (AQUAPOLIS) נוסה בטוקיו ובמדגמי אדריכלות מודרנית בתערוכות בין-לאומיות. מיזמי התחבורה התת-ימית נערכים במקביל לנסיונות ירוקים נוספים. מבין הפתרונות ה"פנטסטיים" לבעיות החנייה הקריטיות נמצא רעיונות כגון גשרי-על שימשו כפלטפורמות עיליות וכגון הפרוייקט העתידני של מעליות לרכב הפרטי שיחנה בתוך הדירה, בקומפלקס הבנייה הרב-קומתית.
נראה כי אנו עומדים על סף עידן האוטופיה בנושא תכנון אדריכלות בלתי קונוונציונלית, המשולבת בהכרח עם הנושאים הירוקים השולטים כיום בכיפה.


אין פלא בכך שההשראה למיזמים החדשניים מגיעה בין היתר מהספרות הבדיונית, כדוגמת יצירותיו הפנטסטיות ביותר של ז'ול וורן, שהפכו זה מכבר לחלק מהתפישה הביצועית, למעט עלילת האימה הנילווית לסיפור הבדיוני...השילוב השמח בין אילוצים מעשיים לבין מעוף הדמיון היה ויהיה תמיד מקור יצירתי לחידוש פני התרבות ופני הנוף. המיזמים האקטואליים לשימור שכונות ייחודיות בתל-אביב, "העיר הלבנה" (שהוכרה על ידי אונסקו כאזור שימור בין לאומי), אינם מתנגשים עם פיתוח אזורי אדריכלות פוסט מודרנית.
התזכורת האסתטית של מבני הבאו-האוס ברחוב ביאליק יכולה לדרבן מעצבים עתידניים להקפיד על רמת עיצוב נאותה, בצד פתרונות מעשיים שהם פרי אילוצים כלכליים ופלאי הטכנולוגיה המתקדמת.

לאתר החדש של מכון קווים -
http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: