יום ראשון, 15 במרץ 2009

אדריכלות

אדריכלות

גם אם נראה כי אדריכלות זהו מקצוע חדש יחסית, ההיסטוריה מראה לנו תמונה אחרת לגמרי. עדויות לכך שאדריכלות מלווה אותנו משחר ההיסטוריה ניתן למצוא כבר בתקופה הפרה היסטורית. גם בימים עברו, כמו היום, אדריכלות הייתה שילוב בין מדע לבין אומנות, וטמנה בתוכה עקרונות אסתטיים כמו גם עקרונות של שימושיות, פונקציונאליות ונוחות.

גם היום כמו בימים עברו, האדריכל, נדרש לתמרן בין דרישותיו של הלקוח לבין החזון שלו עצמו, בין האילוצים החומריים לבין תפיסות ודוגמות.

אדריכלות – נקודות ציון על קצה המזלג

אדריכלות עברה כברת דרך ארוכה. במאמר זה נסקור ציוני דרך בהיסטוריה של האדריכלות וננסה לשפוך אור על סגנונות אדריכלות ששלטו בכל תקופה ותקופה. כידוע ניתן לחלק את דפי ההיסטוריה האנושית לתקופות ולאתר בכל תקופה מאפיינים אדריכליים דומים אפילו במקומות מרוחקים:

אדריכלות בתקופה הפרה-היסטורית – בתקופה זו נעשה שימוש באבנים, באבן מגלית למשל לצורך יצירת מבנים.
אדריכלות במצרים העתיקה – מצרים העתיקה בהחלט מהווה אבן דרך באומנות בכלל ובאדריכלות בפרט. העקרונות האדריכליים שהנחו את אדריכלי מצרים העתיקה היו עקרונות נוקשים ואלו הביאו לבניית מבנים מונומנטאליים כגון הפירמידות ומקדשים.
אדריכלות בתקופה הקלאסית – התקופה הקלאסית מיוון העתיקה ועד ימי הקיסר הרומי -מאופיינת במבנים גדולים הכפופים לעקרונות של דיוק.
אדריכלות בימי הביניים – בתקופה זו נעשה מעבר מבזיליקות מלבניות למבנים שנבנו בהשראת הסגנון הביזנטי הקלאסי.
אדריכלות בסגנון רומנסק – בתקופה זו רומא שלטה בסגנון האירופאי. או אז נבנו מבנים בעלי צורות מעוגלות וקשתות.
אדריכלות גותית – מאופיינת בחדשנות רעיונית שהביאה לבניית כל אותן קתדראלות מרהיבות המצויות באירופה.
אדריכלות בתקופת הרנסנס – בתקופה זו אדריכלות פרחה ושגשגה ונראה כי חזרה לרעיונות קלאסיים כפי שניתן לראות במבנים המצויים באיטליה, אנגליה וצרפת.
אדריכלות בתקופת הבארוק – עדויות לסגנון אדריכלי בארוקי ניתן למצוא באיטליה, רוסיה, ובצרפת. באיטליה הסגנון האדריכלי הבארוקי בא לידי ביטוי בעיקר בכנסיות המשופעות בקווים דרמטיים ובצורות בלתי סדורות ובעיטורים אקסטראווגנדיים. אדריכלות בסגנון בארוק ניתן כאמור למצוא גם בצרפת. בצרפת אנחנו רואים מבנים המשלבים מאפיינים בארוקים עם אלמנטים מרסנים מן התקופה הקלאסית. רוסיה הושפעה מן הארמון הצרפתי של ורסאי ושילבה סגנון אדריכלות בארוקי בבניינים שנבנו בסנט פטסבורג.
אדריכלות בסגנון רוקוקו – תקופה זו נחשבת לסיום תקופת הבארוק וזו מאופיינת במבנים אדריכליים אלגנטיים.
אדריכלות קולוניאלית באמריקה – בתקופה זו מתיישבים אירופיים שאלו רעיונות מארץ מוצאם ושילבו אותם לכדי סגנון אדריכלי ייחודי משלהם ביבשת החדשה.
אדריכלות נאו קלאסית אידיאליסטית – בתקופה זו החלו לשוב לרעיונות אדריכליים ששלטו בתקופת הרנסנס וחזרו לבנות בסגנון קלאסי הן באירופה והן בארצות הברית.
תחיית הסגנון היווני הקלאסי- בסביבות 1800 אחרי הספירה חזרו רעיונות אדריכליים שאפיינו את הבניה היוונית: בניה עם עמודים, בניה טורית ובעלת שיפועים.
אדריכלות ויקטוריאנית – המהפכה התעשייתית הביאה עימה לא מעט רעיונות חדשים והמצאות שחדרו גם לעולם האדריכלות. אפשר לזהות בהם השפעות גותיות והשראה של הרומנסק.
תנועת האדריכלות כאומנות – בסוף המאה ה-19 קמה לה תנועה ששמה לה למטרה להתנגד למהפכה התעשייתית וטענה כי יש לקחת בחשבון כי אדריכלות היא סוג של אמנות וטומנת בחובה גם את הסביבה והטבע ולכן החלו בבניית מבנים דמויי בונגלו, שיקשרו ביתר שאת בין סביבתו של האדם לחומרים טבעיים.
אדריכלות אר נובו – סגנון זה ידוע גם בשם "הסגנון החדש".תחילה, סגנון זה בא לידי ביטוי בבדים וטקסטיל והתפשט וכבש גם את עולם הריהוט. סגנון זה בא לידי ביטוי באדריכלות בצורות בלתי סימטריות, קשתות, וגימורים בצורות מעוקלות.
אדריכלות בסגנון Beaux Arts – סגנון אדריכלי זה מאופיין בסדר, סימטריות ובעיצוב פורמאלי והוא שלט בשנים 1895-1925.
אדריכלות בסגנון אר דקו - מבנים מתקופה זו מאופיינים בדפוס זיגזג, קווים אנכיים ודרמטיים והשפעות של תקופת הג'אז.
אדריכלות במאה ה-20 – בתקופה זו ניתן למצוא מגוון רחב של סגנונות ארכיטקטוניים: מבנים מודרניים, בתים בסגנון הבאוהוס, גישות דקונסטרוקטיביות, פורמליזם, סטרקטואליזם ופוסט מודרניזם.

אם כן, נראה כי עולם האדריכלות עשה דרך ארוכה מאז תחילתו בתקופה הפרה היסטורית עד לתקופה הפוסט מודרנית. סגנונות ישנים חוזרים ומשתלבים עם סגנונות ארכיטקטוניים חדשים יותר ואדריכלות מוסיפה לעצב ולהשפיע על חיי היומיום שלנו.

פרטים נוספים בנושא אדריכלות, לימודי אדריכלות ועיצוב פנים ניתן למצוא באתר קווים המכון לעיצוב ואדריכלות www.cavim.co.il

אין תגובות: