יום ראשון, 31 באוגוסט 2008

עיצוב , מעצבים עולם חדש

עיצוב - מעצבים עולם חדש
כסטודנט לעיצוב, הלומד עובר חוויה כפולה.
מצד אחד הוא משכלל את כישוריו האישיים בתחום האמנות הפלאסטית ורוכש את המיומנויות הדרושות עד לשלב המקצועי. במקביל הוא נפתח לפאנורמה הכללית של פני העולם המתחדש, שכן השינויים המודרניים משתקפים תמיד בעיצוב הסביבה והמגורים.
כשם שהאדריכלות הגותית הכבדה פינתה את מקומה לצורות השמחות של אמנות הרינסנס, כך מבנה הערים עם פרוץ המהפיכה התעשייתית השתנה ללא הכר, בתהליך מואץ הנמשך עד ימינו.
מהן התשתיות החדשניות ביותר, המכתיבות את הטעם השליט בעיצוב -הן בעיצוב פנים והן במראה הסביבתי ?
המלה האחרונה מושפעת מן הכיוון הירוק של התחשבות בגורמים אקולוגיים, שחדר לכל תחום בחיינו. ההתייחסות העיצובית לנושא דורשת התמצאות בחמרי המיחזור, בעמידות חומר בנייה תואם אקלים, ובסגנון הפתוח, שישדר יחסי גומלין בין התעשייה לבין הטבע, האור, וכל גורם המוביל לקיימות נאותה. העיצוב תלוי אפוא בהכרת המנטאליות של אוכלוסיית היעד לא פחות מאשר בחישובים מעשיים של חוזק ועלות.
תחומי הלימוד מקיפים, בהתאם לכך, את מכלול המרכיבים המשתתפים בעיצוב : החל מנצולת החומרים לפי תכונותיהם הפיזיקאליים ויעילותם בבנייה ועד היכרות סוציולוגית של פלחי האוכלוסיה המהווים את קהל היעד, העירוני והכפרי.
מעל כל הנתונים בשטח, תופש מקום חשוב החזון העיצובי, דרך למידת הזרמים המובילים של הסגנון האמנותי המועדף.
הלימוד מתבצע הן במסלול התיאורטי והן במסלול הנסיוני, דרך סדנאות, קבוצות משוב וקבוצות דיון המעודדות בקרה של הדרך ושל התהליכים שעובר כל סטודנט בשלבי ההתקדמות מקורס לקורס.
איך למידת תולדות האמנות והאדריכלות מהווה את המנוע לפיתוח הכושר היצירתי האישי ?

- על בסיס ההיגיון ההיסטורי של האופנות המתחלפות, יכול הסטודנט לעיצוב להתחקות אחר הצורך החוזר בכל תקופה
להתחדש ולחדש, להתקדם עם רוח הזמן, להשליך את המיותר שאין בו מועיל לאור התפתחויות חברתיות שהולידו סגנון אחר, בהתאמה לתפישת העולם החדשה.
- יתרה מכך, ניתן לפעמים להיווכח כי התקדמות בתפישת העולם (כגון רעיונות על שיוויון בין אזרחים, חופש הדיבור, הסתגלות למעבר אל עולם תעשייתי וטכנולוגי) התחילה מתוך מרכזי האמנות והתרבות. כלומר האמנות הקדימה את זמנה והיא זו שהשפיעה על תמורות סוציולוגיות או מדיניות שהגיבו באופן מעשי על חזון והבנה פילוסופית, שנוסחו ועוצבו בידי האמן.
- המודעות לכוח ההשפעה שיש בידי המעצב על כיווני ההעדפות של השוק יכולה להגביר את היצירתיות של הלומד, המונע על ידי חזון בעל משמעות שמקנה לו ביטחון בנסיונותיו העצמאיים לפתח סיגנון משלו.
- נוצר שילוב אנרגטי בין ידע, התנסות והצורך במענה לתביעות חדשות של החיים המודרניים.
- בתי ספר מובילים לעיצוב וארכיטקטורה במאה העשרים, כגון אסכולת הבאו האוס הם דוגמה לחשיבה דינאמית העונה לרוח הזמן. ההכרה במיותרות של הקישוטים (שהתאימה בעבר לתקופות הקלאסיות או הרומנטיות) הובילה לבחירה בסגנון בעל קוים פשוטים ונוחים, תוך שילוב חומרי ברזל וזכוכית שחדרו לעיצוב כחלק בלתי נפרד מן התפישה האסתטית החדשה.

בסיכומו של דבר,
הלימוד העדכני דורש התמודדות מפרה עם שאלות רחבות אופקים,
בזיקה ללמידה בין תחומית המשלבת בין עיצוב לאקולוגיה, לסוציולוגיה, לפיזיקה
(כגון בהכרת חוזק החומרים) לטכנולוגיה מתקדמת (המשתמשת בעיצוב גראפי חדיש).
חקר התחומים הנילווים מבטיח יצירתיות מסוג חדש, תמיד בכפוף לקונספציה אמנותית. הסטודנט מפתח יכולות אסתטיות גלובאליות המכשירות אותו למכלול הצרכים בעבודה העיצובית, החל בתפישה המרחבית של חלל המגורים הפתוח וכלה בשימוש הנכון בצבעים ובגופי תאורה מודרניים (כגון ניצול האפשרויות הקינטיות של התוצר). אתגר מעניין במיוחד הוא הצורך האקטואלי במודעות לאיכות החיים ואיכות הסביבה, המשרה אוירה ידידותית הן במהלך הלימודים והן בעתיד המקצועי של הבוגרים.

אין תגובות: