יום שבת, 28 בנובמבר 2009

עיצוב פנים גופי תאורה




קשת האפשרויות בעיצוב גופי תאורה ביתיים נראית אינסופית, מבחינה טכנולוגית ויצירתית כאחד.
וכריבוי האפשרויות כן ריבוי הקטאלוגים בהישג יד, ומי שצריך לבחור בין הדגמים המוצעים עשוי לקבל 'סחרחורת אור', שתקשה על עצם הבחירה...

האם נבחר תאורה חללית, תאורה צמודת תקרה, משוקעת, צמודת קיר או תאורה הקורנת מכיוון הרצפה ?
ובין האפקטים הנילווים, האם נבחר תאורה על רקע מקורה בעץ, במתכת, בהשתקפות על זגוגית או על מראה ?
ונדרשת עוד בחירה, בין תאורה בעלת דרגות עמימות, לבין שימוש בהאלוגן או פלורוסנט, ממקור חשמלי או מגז.

הכל טוב ויפה. אבל טוב לחזור לשאלה הבסיסית - מה הפריט המתאים ביותר לתנאי הדירה הפרטית ? ובגבולות התנאים הפיזיים, מהי האוירה הרצויה לי בשימושים המגוונים של גופי תאורה? הגיוון מתפרס גם הוא על קני מידה שונים - החל בדרישות אסתטיות ועד לעיצוב תיפקודי - לקריאה, לארוח, להכנות במטבח, לפעילות שוטפת.


נחלק קודם כל את שני המצבים המתייחסים לתאורה

1. באור יום : ראוי לקלוט את אור השמש כבסיס לתפישת האור הביתי. במגמה זאת נדאג להרחבת הפתחים והחלונות, להכפלת האפקטים של האור הטבעי באמצעות הצללות, התאמת צבעי הזגוגיות, וילונות הנוחים להפשלה, או דרך צבעוניות מטאלית, אם היא תואמת את גווני חלל המגורים. סירוג החלון ביחידות גיאומטריות קטנות יוסיף הדגשים של קרני האור החודרות לבית
וכצעד נוסף בכיוון משחק הגומלין עם אור השמש יהוו כמובן הויטראז'ים - אם כתוצר אמנותי
ואם בהדבקת פוסטר ויטראז' צבעוני על חלקי הזגוגית.



2. תאורה לילית : בתוך שלל האפשרויות הטכנולוגיות ראוי לעשות שימוש חכם בשינוי דרגות העמימות למטרות הפעילות הביתית המגוונת, בין שעות הערב והלילה. שילוב טכנולוגיה תעשייתית עם יסודות קינטיים יכול להוות רהיט מעניין וגוף תאורה בו-זמנית. הפסלים 'מפזרי האור' של רבי האמנים הקינטיים (כגון האמן-המעצב לסלו מוהלי-נוג', מאסכולת הבאו-האוס), הם מופת להתייחסות בלתי חומרית, המנצלת חומרים פיזיים (זכוכית, רשת חוטי ברזל וחבלים) להנאה אמנותית ממשחקי האור וצללי הענק שהוא יוצר על התיקרה והקירות.


בצד העיצוב המעשי של גופי תאורה והתאמתם לחלל המגורים, מעניין לשלב פוסטרים של יצירות אמנות שהתגרו ביכולת לברוא תמונה קורנת באורם של כוכבי הקוסמוס, כגון עבודתו של אלכסנדר קולדר "כוכבים מרקדים" או של פול קלה - "בריאת גרמי השמיים". אמנים מסוג זה רצו לחבר בין האנרגיה הקוסמית לבין החיים לא מתוך דתיות אלא ברגישות מוגברת להרמוניה בין האדם לסביבתו החיצונית. האור, בין בצורותיו הכדוריות בין ברשת קרניו משפיע עלינו באופן דומה מתוך החלל החיצוני והפנימי.


--------------------------------------------------------------------------------

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , לימודי עיצוב, אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: