יום ראשון, 21 ביוני 2009

עיצוב - טופז אחר



במהלך הנוכחי, שבו העולם מתקדם לקראת קיימות נעימה, ברי כי העיצוב תופש חלק ניכבד הן בתפישת התרבות והן בתוך החיים. כיוון שבהווי היומיומי ולאורך שנים רבות אנו נתונים להשפעת המציאות מסביבנו, יש לתת את הדעת על המרחב הביתי כגורם מעצב בקיום.



בית המעוצב בסגנון גרנדיוזי - חושף משהו מתדמית בעליו, כגון קו רהבתן המאפיין אותו בכל אשר יפנה.לשם המחשה אקטואלית, נציץ לפרט שולי כביכול בפרשה המביכה (בלשון המעטה) של בדרן הצמרת טופז. האקסיביציוניזם שהאיש מתמיד גם היום להקרין בתקשורת, מזכיר, מעל ומעבר לכותרות השוטפות, את האירוע שהפיק במרומי המצדה כרקע לחתונתו האחרונה. באותו מעמד - הרהבתנות והזוהר היזומים וודאי שהאפילו על קשר כלשהו לסמליות הערכית של ההר שהפך למופת של הקרבה וכבוד לאומי. באותה מידה ניתן לשקף זרמים ערכיים של אסתטיקה אחרת בתחומי עיצוב שונים.


העיצוב המודרני התחיל במגמה "רזה" שגרסה אדריכלות בעלת קוים פשוטים וברורים [כסגנון הבאוהאוס].
כיום אין עוד צורך בריאקציה קיצונית לקישוטיות הנוצצת של הבארוק. הקיימות הנעימה יכולה להתבטא בסממנים קישוטיים של עיצוב פנים, כל עוד נשמר הטעם הטוב, שכרוך בלי הפרדה בגורם המידתיות.

כפי שטופז ביטא באחד הראיונות האחרונים את שני הצדדים כביכול באישיותו - הפן הרע והפן הטוב - כך גם לשמו (המעוברת) יש משמעות אחרת - של הטופז כאבן טובה ויקרת ערך, שקופה ועדינה., שיש הגורסים כי נימנתה בין אבני החושן, ליד הספיר הטהור, השוהם והלשם (המופיע בלועזית כטופז).[לינק לויקיפדיה - טופז, אבני חן, קישור לאבני החושן].


אין כל מניעה לאמץ את ערכי המופת שהקדמונים גילמו בתשבץ ההרמוני של אפוד הכוהן הגדול. ניתן ליצור סביבה שתגלם את הצד היפה שבהוויתנו, תוך סיגולו לטעם האישי. כיום השיכלולים הטכנולוגיים מאפשרים אופק בחירה רחב ביותר למעצב או לדייר. כל אשר נדרש הוא להשקיע בתכנון המיטבי לא פחות מאשר במשאבים הפיננסיים.כאמור, הדגש יושם על ערכיות ולא ראוותנות (ב-א' או ב-ה'), עם התייחסות איכפתית לאיכות הסביבה, שממילא הופכת לאיכות חיים.


לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , לימודי עיצוב, אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: