יום שישי, 30 בינואר 2009

עיצוב ט"ו בשבט


עיצוב - פריחת השקדייהבאמנות היפנית ענפי הדובדבן הפורח הפכו לסמל היופי העילאי. הדפסים על קלף, גופי תאורה, הדפסי משי וצעיפים מעוטרים בענף הוורדרד, על רקע חיוור וחלומי. הריכוז של עדינות הצבע והצורה, הריכוז של התיפרחת המשובצת כשרשרת חרוזים לאורך הענף, הענף עצמו, שחום מעורב בסגול, ולבסוף הידיעה כי מפרחים אלו יתפתח הפרי הטעים והמזין- כל אלה חברו לרגש ההתפעלות העמוק ממראה העץ המיוחד.ואצלנו , בדומה ליפן הרחוקה, השקד זוכה לכבוד הראוי לו לפחות כאחד משרידי הסתיו שפלשו אל החורף הסגרירי, כסמל לט"ו בשבט.

יהיה זה טבעי ביותר,
שהחג הירוק ביותר (תרתי משמע), הוא ראש השנה לאילנות, יוגדר כחג האקולוגי par excellence.
פריחת השקדייה,


בליווי מאכלי הטבע, המתקבלים כמתנת הטבע ממילא משרה אוירה חגיגית על היום המציין את החג. אם נרצה לעצב את הבית בהתאם לאוירת החג, הרעיונות עולים כמאליהם. גופי תאורה המעוצבים מאהיל עשוי קלף, ועליו חרוט ענך שקדיה, יאתגר את המעצב להתנסות באמנות המכחול היפנית. הדבקות ויטראז'ים שקופים על החלון או על מחיצת קלף בחדר יכולות גם הן להתהדר בצלליות הכהות של ענף השקד, שסביבן מחורזים כפנינים "כפתורי" הפרחים של השקדייה. סלסלות רחבות מלאות בפירות יבשים ומובלטות בפרי החרוב יוצבו בכל פינה בחלל המגורים ובמסדרונות, וענפי עשבים ריחניים יבצבצו מאגרטלים עשויים עץ או מקלעת נצרים.הריצפה תכוסה במחצלות גומא ומצידי הפתח יתנוססו קני סוף או כפות דקל כלפי התיקרה.


אם ביפן מרבים לחקות את פרי הדובדבן בחרוזי פלסטיק על ענפי דובדבן מלאכותיים (עם פרוץ האביב) אפשר לאמץ כיוון דומה, באמצעות מיחזור ועיבוד חומרים מתכלים לחרוזים ועיטורים למיניהם, בלי להשחית את העצים עצמם. די בתזכורת של טעם, ריח וצורה, המסמלים את הכוחות המתפרצים של הטבע, כדי להקרין תפארת ועוצמה גם על האדם, המתחדש עם התחדשות הטבע.



האתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: