יום שבת, 17 בינואר 2009

עיצוב , מיגון רב תכליתי


חשיבה אסתטית על החדר הממוגן או על המבנה הממוגן היא טובה הן לימי מלחמה והן לימי שלום.שייגמרו המלחמות - זהו חלום אקטואלי אך גם עתיק כימי האנושות. בוודאי בארצנו, שבה המציאות המלחמתית הפכה לשיגרה, בתכיפות של פחות מדור. האם אין הגורל הזה מצדיק היערכות לזמן ארוך, בהכנת התשתית הממוגנת, ולא בדקה התשעים? אכן בזמן שלום ראוי להקדיש מחשבה לכוננות פנימית, שגם תשפיע על תכנון אסתטי ומרגיע של המרחב המוגן, לכל צרה שלא תבוא.
נוכל לקחת את הדוגמה הטובה ביותר מיפן, למודת הזעזועים הוולקאניים. הבנייה בחומרים קלים, שאין בהם סכנת מפולת, כגון קירות במבוק או נייר המעובד לתכלית מגורים נאותה, היכתיבה בארץ זאת סגנון אסתטי מדהים ביופיו ובעדינותו, כמענה יצירתי לבעייה מתמשכת.
בימינו המבנה הכיפתי (הגיאודזי) יכול לשלב בין בנייה ירוקה לבין בנייה ממוגנת. אדריכל צמרת כבקמינסטר פולר התמקד בפיתוח צורת בנייה מסוג זה לגנים בוטאניים ולמרחבי תערוכות.
הרעיון יכול להיות מוסב על בנייה ממוגנת כפתרון נגיש ונעים. לא במקרה השריון הכיפתי של הצב מבטיח לו הגנה מפני פגעים חיצוניים, ומהווה לו בית לכל דבר. ההשוואה יכולה להשרות ביטחון במיוחד על ילדים, שיחושו יותר בצורך הטבעי להתגונן ופחות בחוסר האונים הבלתי מוסבר שהם חשים ברגע האזעקה.


אף אם לא נרחיק לכת עד לצורת חיים ממוגנת, ניתן להתייחס לחדר הממוגן באותו אופן, ולהשקיע בטיפוח החלל המוגן כמשכן זמני שתואם לנטיות לבם של בני הבית. אפשר לעצבו למשל כתא ספינה - צפוף אך נוח: מדפי מיטות לילדים, מיכלי איפסון לציוד הנדרש, סולמות קטנים לניצול מירבי של הקירות, וכן הלאה כיד הדמיון. העיסוק בצביעה, בהתאמת הכריות, בסידורים פרטיים, יכול להוות יעד רב-תכליתי: הוא ישמש הן להיערכות לסכנה והן ליעוד קבוע, כחדר משחקים או כחדר מיסתור ואף כחדר כושר מצומצם, שיכול להועיל לשהייה ממושכת... בכך רותמים את תחושת הסכנה למעין יציאה להרפתקה.
השילוב בין העיצוב האסתטי לבין העיצוב התכליתי יכול לייצר ערך מוסף ליסוד המיגון בתוך החיים השוטפים. יש בו טעם של עצמאות והוא מחדיר שיווי משקל מסויים גם במצבי המשבר וגם בזמנים השלווים, שכן הוא מבטא רצון אמיץ להתמודד עם הקושי בדרך יצירתית.



בקרו באתר החדש של מכון קווים http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: