יום שבת, 27 בדצמבר 2008

עיצוב הרנסנס הבא




עיצוב - הרנסנס הבא
ההתפתחות המטאורית של טכנולוגיית ההייטק, ובמקביל - של ערוצי התקשורת - צפוי שתחולל מהפכה תואמת בתחום העיצוב. המהפכה האלקטרונית עשויה לשים קץ לדעות מושרשות על המושגים האסתטיים שהורגלנו אליהם עד היום. למשל - הזיקה לתרבות המקומית עשויה להצטמצם לטובת הזיקה לתרבות האנושית בכלל.

המודעות לנגישות המיידית שקיימת בין כל פרט לרעהו או בין קבוצה לאחרת בכל תחומי התיקשור מסירה את גורם המרחק המנטאלי המבדיל בין בני האדם. האם המציאות החדשה (של העברת מידע במהירות הבזק)
מייתרת את גינוני העבר, כדי לממש מעגל רשמים מורחב ?
במלים אחרות - האם אנו עומדים על סף רנסנס שני ?
ניקח לדוגמה את השינוי בתפישת האמנות והעיצוב שהתחולל ברנסנס ( סוף ימי הביניים) : בעוקבות תהליכי החילון והתפתחות המדע (החדיש לזמנו), חלה "התיישנות" של המסורות שהתקבעו בהשפעת הדת. תמונת העולם שבמרכזו השמש (כפי שגילו מדענים ברמתו של גלילאו גליליי) לא יכלה יותר לדבוק בתפישה דתית שבה כדור הארץ במרכז. בהתאם לכך התעוררה תנועת התחייה, "הלידה מחדש", בכל תחומי האמנות והתרבות.
אין ערוך להשפעת האסתטיקה של הרנסנס על תפישת העולם המערבי.
ניצני החילוניות, המשיכה לטבע, ליופי, לשמחת החיים, החליפו את הדוגמאטיות ותחושת החטא שנמשכו באלף שנות המוסר הכנסייתי. מעניין כי איטליה, כמורשת האימפריה הרומית טוסקאנה, ובירתה פירנצה הייתה המקור להתחדשות הרוח והטעם האסתטי. מיכאל אנג'לו, בוטיצ'לי, ליאונרדו דה וינצ'י ורפאל - השמות הגדולים ביותר - מוצאם ופעילותם התרכזו באזור טוסקאנה (ובירתה פירנצה), שגם זכה בחסות השליטים העשירים.
נראה שבבת אחת התפרצו רוחות חדשות שהפיגו את הצללים הכבדים של ימי הביינים.



. תוך שניים-שלושה דורות פעלו ציירים, פסלים, משוררים, סופרים והוגים שפתחו צוהר מבעד לכבלי הדת והכנסייה, ותכופות אף שיתפו פעולה בשינוי פני התרבות. המשורר פטרארקה כידידו בוקאצ'ו פתחו עידן חדש ביחסם לנושא האהבה, החושים והיחס לטבע. ההוגה מאקיאוולי, מחבר "הנסיך" על פי הדגם של לורנצו המפואר פרץ דרך בביקורת המבנה החברתי והפוליטי.
פריחת הארכיטקטורה החלה בשינויים בתוך מבנים כנסייתיים בזיקה לקישוטיות וליופי המנעימים לאדם ובניגוד לקדרות שאפיינה בנייה גותית ימי-ביניימית.



הרנסנס עיצב את פני התרבות בצורה שאין לה אח ורע עד לתגליות הגיאוגרפיות
(של אמריקה ואזורי האוקיאנוס השקט).השילוב בין אידיאל היופי של העולם היווני העתיק לבין הרצון להחזיר את תחושת הנועם ניכר היטב בסגנון המטופח של אמני הרנסנס. ההשקעה בצבעים, בחמרים, בצורות העגולות והרכות חברה לחיפוש העומק בדמות האדם והשתקפה בעיצוב ההבעות, תנועת הגוף, יחסי הפרספקטיבה, עד לתוצאה המושלמת.
מהם הערכים האסתטיים שאבד עליהם הכלח בימינו ? מצד אחד, השקיפות והנגישות מערערים על ההסתגרות בדלת אמות, שבה ביתו של אדם הוא מבצרו.כיוון זה משחרר את המעצב מהיקבעות בדוגמטיות.מצד שני, שפע הבחירה הטמון בהיצע של הניסיונות החדשניים מאפשר למעצב המודרני לפתח סגנון אישי התפור על אישיותו הפרטית של הצרכן.



ב"רנסנס הבא" מסתמנים שני כיוונים לכאורה נוגדים ולמעשה משלימים זה את זה.- הפלורליזם הנובע מהפתיחות ומהחשיפה לרשמים חוצי-מרחק שחדרו להוויה היומיומית.- השאיפה המשותפת לפשטות, לתכליתיות, לחיסכון בזמן ובמשאבים, המתאפשרים בזכות קצב החיים המודרני. המגמה הגלובאלית עשויה אם כך לצמצם את האפיון הלאומי והאתני (כגורם מבדיל) לטובת סגנון עיצוב שווה לכל נפש, שבו המגמה המעשית, ולא המנטאלית, קובעת את התוצאה. במצב החדש הבית האישי יהיה במרכז, מעל ומעבר לזיקות המסורת והתרבות המורגלים מזה דורות. ייתכן כי בנייה ועיצוב על בסיס רכיבים חלופיים תהווה מענה הולם לשינויים המהירים העוברים על העולם.


האתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: