יום שבת, 6 בדצמבר 2008

עיצוב - השפעת החדשות על תפישת האסתטיקה

עיצוב - השפעת החדשות על תפישת האסתטיקה

האסון שהתרחש השבוע בהודו - זעזע את כל העולם, והשפעותיו עוד מכים גלים בדעת הקהל ובתודעה האנושית. לאחר ההלם קורה שהתהודה וההזדהות עם הארץ הנפגעת באות לידי ביטוי מאוחר יותר ובעקיפין, בתגובה אמנותית.

הפיגועים המשולבים בלב מומביי, עם טביעת האצבע של אל-קעידה, מחזירים אותנו לאירועי מגדלי התאומים, כסיוט שלא בא אל קיצו, אלא מתפשט לעשרות מרכזי תיירות בעולם.

כך אסון מגדלי התאומים שינה את מושגינו על יתרונות הכרך המתפאר בגורדי השחקים והגביר את המשיכה למגורים כפריים, או לפחות לבנייה 'ירוקה'.

בדומה לכך, הצונאמי ששטף את המזרח הרחוק בראשית המאה הסב גם הוא את תשומת הלב הגלובאלית לבעיה האקולוגית (כשרשרת מפגעים שתחילתה בהתחממות כדור הארץ).

כמו באסונות טבע, העיתונות הכתובה והאלקטרונית מוצפת בצילומים מקומיים. וברקע, בצידי האירועים,
אנו סופגים (לפעמים לראשונה) את מראות האזור, הנופים העירוניים והכפריים, אופי האוכלוסייה.

הזיקה הגלובאלית נכנסת לפעולה ומשפיעה על תודעתנו בכמה רמות :
- ברמה האנושית רחמינו נתונים לקורבנות ולגורל החפים מפשע.
- ברמה האוניברסאלית - הפגישה הישירה (מבעד לצילומים) עם אוכלוסייה רחוקה, מקרבת את כל הלבבות אל סביבת החיים הזרה, שהפכה למוכרת.
בקרבות מומביי, אם למשל ראו מעל המסכים ודפי העיתונות את מלון הטאג' מהאל ששמו חופף לשמו של המקדש המפורסם (הוא ה'טאג' מהאל', משבעת פלאי עולם), מה שלכד את העין הוא העיצוב הכיפתי של זוויות המלון ומגדליו. האטרקציה התיירותית נבנתה כחיקוי מכוון לצבעים, לקווים, ולסימני הזיהוי המובהקים של אותו ארמון מהולל.
מנקודה זו מתרחשת התוודעות ומשיכה לקסמי הסגנון המזרחי, וכמו לאחר מסע שהשאיר את רשמיו על תפישתנו האסתטית, נרצה לשלב רשמים אלה בעיצוב סביבתנו הקרובה. לא פעם השפיע המגע עם האקזוטיקה של המזרח על סגנון ועל אופנת המערב, שוחר השינויים והגיוון.

יהיה זה טבעי לעטר את הגגות החלקים הרווחים כיום בכיפות אדמוניות, לחזק את קורות בתינו בעמודים חטובים ולשבץ תחריטים ותבליטים בכל פינות הבית. עיצוב בכיוון זה יהווה בו זמנית מחאה אמנותית נגד הטרור שמותנע בדחף הרסני כלפי האנושות והתרבות כאחד.

חדש - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: