יום שבת, 20 בספטמבר 2008

איך ליצור תיק עבודות מרשים ?

איך ליצור תיק עבודות מרשים ?
תיק עבודות הינו אוסף של רעיונות עיצוביים שסטודנט המועמד ללימודי עיצוב או לימודי אדריכלות מציג על הדף או במרחב. תיק עבודות מוגש לוועדת הקבלה לפקולטה המבוקשת ומשמש כקריטריון נוסף המסייע לבוחנים בתהליכי המיון והקבלה.
ישנם בתי ספר אחדים ללימודי עיצוב המעבירים קורס מכינה המסייע בהליכי הקבלה לפקולטה לעיצוב או אדריכלות. במכינה מסייעים המרצים לכל סטודנט בהכנת תיק עבודות מרשים אשר ישקף את ייחודו כיוצר ואת העדפותיו מבחינה תחומי התעניינות. אחד היתרונות שבלימוד במכינה הוא סיום החלק הקבוצתי של המכינה עם עבודות רבות שכבר ערוכות עבור תיק עבודות, ואשר עוברות ליטוש ושיפור בעזרת המרצים. בשלב זה יכול כל סטודנט להמשיך וליצור עבודות באמצעות הכלים השונים הנלמדים בקורס מכינה ולשפר את תיק העבודות שלו.

איך ניתן להציג את העבודות בתיק עבודות ?
תיק עבודות יכול להיות מורכב מציורים, רישומים, תצלומים, עבודות קולאז', כרזות ועבודות גרפיות, בגדים, תכשיטים, מוצרים, מודלים למוצרים או עיצוב חללים (דירות, בנינים וכ''ד).
העבודות בתיק מוצגות בדרך כלל בדו מימד ולכן אם רוצים להציג עבודה או מודל בתלת מימד, בעיקר בהגשת תיק עבודות המיועד לפקולטות ללימודי עיצוב פנים ולימודי אדריכלות, מומלץ לצלם את המודל ולהכניס את התמונה שלו לתיק עבודות .

תיק עבודות יכול להיעשות באופן ידני או ממוחשב. אין דרישה או העדפה ספציפית לכיוון זה או אחר במוסדות להשכלה גבוהה עצמם. לכל שיטה יתרונות משלה והבחירה תלויה במיומנותו של הסטודנט בטכניקות השונות. הגשת תיק המכיל עבודות שנעשו באופן ידני יכולה להיות מרשימה אם היא נעשית במחשבה ובצורה אסתטית. תוספת חומרים ומרקמים יכולה ליצור חוויה חושית שתתרום להתרשמות הבוחנים מתיק עבודות.

לעומת זאת, תיק עבודות שנעשה באמצעים ממוחשבים יכול להראות מקצועי יותר בעיקר לאור העובדה שלרוב האנשים יש כיום מצלמה דיגיטלית, ולכן רוב העבודות באות בפורמט דיגיטלי.
ניתן להשתמש בתוכנות לעיבוד תמונה כגון פוטושופ, או אוטו-קאד לשם עריכה מקצועית של העבודות. בכל המוסדות דורשים עותק קשיח של תיק עבודות ולא רק בהגשה של מדיה דיגיטלית.

כיצד צריך להראות תיק עבודות מבחינה חיצונית ?
הצורה החיצונית של תיק עבודות תלויה בטעמו והעדפותיו של הסטודנט. יש תיק עבודות המוצג בתור חוברת כרוכה ויש תיק עבודות שבו העבודות מוגשות בתוך בתיקייה. האופן בה עשויה החוברת או התיקייה, אופן חיבור הדפים, גודלם, צורתם וכ''ו , כל אלה הינן החלטות עיצוביות המשקפות גם הן את היכולת העיצובית של הסטודנט. כדאי לזכור שהבוחנים רואים מאות תיקי עבודות ולכן כדאי למצוא רעיון ייחודי שיצור תיק עבודות מקורי שיתפוס את העין ויצור עניין אצל הבוחנים, כך שיזכרו את הסטודנט שיצר אותו מבין שלל המועמדים האחרים.

איזה תיק עבודות מומלץ להכין עבור הרשמה למספר תחומי עיצוב ?
סטודנט המעוניין לנסות ולהתקבל ליותר מתחום אחד של לימודי עיצוב (למשל, לימודי אופנה, עיצוב המוצר, עיצוב גרפי וכ''ד) יכול להסתפק בהכנת תיק עבודות אחד. אין הבדלים משמעותיים בין תיק עבודות של תחום עיצוב אחד לאחר והתיק לא חייב להיות ממוקד בתחום עיצוב ספציפי. החשיבות העיקרית היא בתכולה של תיק עבודות.

תיק עבודות ברמה גבוהה צריך להציג את היכולות של הסטודנט בתחומי היצירתיות, הבאת רעיונות מקוריים, יכולת עבודה עם חומרים, שיטות וצבע. עם זאת, מומלץ לבדוק האם למגמות שונות ללימודי עיצוב במוסדות להשכלה גבוהה בארץ יש דרישות להדגשים מיוחדים בכל מגמה. לדוגמה, במגמה ללימוד עיצוב פנים כדי לשים דגש תיק עבודות הכולל הצגת רעיונות לעיצוב מוצרים או עיצוב דירה בעוד שבמגמה לעיצוב אופנה עדיף להראות פרויקטים הקשורים לעיצוב בגדים ואביזרי אופנה.

רוצה לשמוע עוד על לימודי עיצוב ? עוד על תהליכי הקבלה למוסדות הגבוהים לעיצוב ואדריכלות ? עוד על בניית תיק עבודות ? היכנסו לאתר קווים המכינה לעיצוב ואדריכלות.
www.cavim.co.il

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

לדעתי, בתחום האדריכלות כדאי לבחון את המועמד גם לפי שרטוטים שונים.לתחום האדריכלות נדרש ,בנוסף לכישורים אמנותיים ,גם כישורים הנדסיים ,ולכן שרטוטים חשובים לתחום האדריכלות . כמו כן צריך לבחון אילו עבודות צריך לייחד ב
לימודי עיצוב גרפי