יום שבת, 3 באוקטובר 2009

סופרים משפיעים על עיצוב


במהלך דורות של זרמים משתנים באמנות, בספרות ובארכיטקטורה נוצרה זיקה הדדית בין אמנים מקטגוריות שונות, אם במגע בין -אישי (כמו בבתי הקפה של פריז, בימי הסוריאליזם) ואם בהשראות גומלין מעל במה ציבורית - תיאטרון, תערוכה, עיצוב עירוני. בהשפעה ההדדית המתקיימת בין הספרות לאדריכלות, יש לתיעוד המילולי ערך הסברתי ממדרגה ראשונה.
להלן כמה מדגמים לזיקה בין עבודת הסופר לבין עולם עיצוב פנם והאדריכלות :1. האדריכלות היא מלאכת מחשבת, כמו שתי-וערבהיה זה רולנד בארת, אסתטיקן מודרני, שעמד על המשותף בין המושגים: טקסט, טכסטיל, ארכיטקטורה (בלועזית קירבת המלים ברורה יותר: text / textile / archi-tecture ).אכן המושגים האלה מדגישים את פעולת העיצוב באריגה, במרקם ובצורה של פני השטח המעובד.כשם שהבד ארוג בשתי-וערב כך הכתיבה עשויה מלאכת מחשבת ברבדים של משמעות, המקושרים לאורך ולרוחב.הרעיון הזה מאפיין גם את יחסי הגומלין בין העיצוב הסביבתי לבין המשמעויות שמבטא האדריכל בתכנון ערים, בניינים, גשרים, וכל מרחב אורבאני - ועקרונית הוא מסכם את מה שמתרחש ממילא בהתפתחות הבנייה מאז ומתמיד.



2. האדריכלות מיישמת בבנייה את הפתרונות החברתיים והכלכליים של הקהילהרבים הסופרים שהשפעתם האמנותית פרצה מעל ומעבר גבולות החיבור הספרותי, וביניהם כאלה שאף עיצבו את הקו המוביל באדריכלות תקופתם. הסופר ההומניסט ואיש האשכולות גתה (המאה ה-18 ומחצית ה-19) הופקד על התכנון האדריכלי של העיר ויימאר - ולמעשה יצר חידוש בתפישת האדריכלות האירופאית, במעבר מהתמקדות סביב המרכז הדתי והשילטוני אל פילוח צרכי האוכלוסייה העירונית הנמצאת בתהליכי התפתחות.




3. האדריכלות מונצחת בין דפי הספריםהספרות רואה מתפקידה לתעד בדרכה האמנותית את הישגי הפאר של האדריכלות, כדי להטביע חותם אסתטי על התרבות האנושית.ספריו של ויקטור הוגו (המאה ה-19), מהווים תיעוד מפואר של רחובות פאריז מימי הביניים ועד ימיו, וגולת הכותרת ביצירתו היא כמובן הנצחת קתדרלת נוטר-דאם בתיאורים פלסטיים מרשימים. המבנים הגותיים, ובעיקר הקתדרלות הידועות ביופיין זכו לתיאור מדוקדק של גדולי הסופרים, שהבולט מביניהם הוא מרסל פרוסט ( המאה ה-20) שגם "בנה" את ספריו בהשראתן - מבנה ענק שמורכב מפרטי פרטים המעוצבים אחד לאחד כיצירות אמנות משוכללות בפני עצמן !

שער נוטרדאם דה פריז
4. רוח האדריכלות פורצת מהאבן הודות לדיבוב הספרותיהמשורר הדרום אמריקאי פבלו נרודה (פרס נובל לשנת 1971) "מפיח חיים" בעיר האבודה שעל פסגות המאצ'ו פיצ'ו, בפואימה על שמם. הנוף ההררי עוצר הנשימה מתחרה כביכול בתעלומת העוצמה האנושית העל-טבעית כמעט, שהצליחה להתמודד עם הדרישות האורבאניות של חיי היומיום בין המדרונות התלולים.. ההר דורג במפלסים לולייניים ובמנהרות שבין צוקים בלתי עבירים לכאורה, והאמפיתיאטראות מוקמו בשקעים הטבעיים של ההר.הביקור משחזר מעין עלייה לרגל אל אותה עיר חבויה שבין רכסי האנדים ולמעשה מהווה שיר תהילה לאדם הכול-יכול. בכך רצה הסופר להזכיר לדורנו מה כוחה של הנחישות ושל הרוח היוצרת.


גם העולם המודרני מלא באתרים מושקעים שהם פרי חשיבה אדריכלית מעמיקה ורמתם לא פחותה מפלאי העולם העתיק.
די להציץ במבני הענק שהוקמו בלונדון, ברצלונה או סידני לקראת האולימפיאדות שנערכו בעשורים האחרונים.


[לינק - אתרי מורשת עולמית]איפה יימצאו הסופרים שישמשו לפה לשירת הזכוכית והמתכת הטמונה באדריכלות הטכנולוגית, ומסתגלת בהרבה פחות מאמצים לכל דרישות השטח, לגובה ולרוחב. מעל ומעבר לביאנלות ולעין המצלמה, המפעלים הללו ראויים להנצחה בטקסט ספרותי, שיהיה רגיש לתמורות המתחוללות בעיצוב המודרני ויספר לאן נושבת רוח האדריכלות כיום.


אנחנו פותחים סניף חדש בנמל תל אביב .
קווים בנמל תל אביב
לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , לימודי עיצוב, אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: