יום ראשון, 22 בפברואר 2009

עיצוב - יחסי גודל מתוחכמים


עיצוב - יחסי גודל מתוחכמים
בין הגורמים המשתתפים בעיצוב נימנים בדרך כלל הנתונים הפיזיים :
סוג החומר,
הצבע,
הגודל,
הצורה
וכן האורך....
מתברר כי גם נתונים מופשטים, כמושגים מספריים "טהורים", נוטלים חלק בעיצוב חלל המגורים,
החל בקירות, התקרה, הפינות, המפלסים, וכלה בריהוט. הכוונה למדידות גיאומטריות ומתמטיות של הגופים, לשם קביעת היחסים ביניהם. אכן,הפרספקטיבה הנוצרת ביחסי הגודל והמרחק, תופסת מקום נכבד בשיקול האסתטי. יחסים מדתיים בין גופים בסביבה המעוצבת הם מייצרי האווירה הראשוניים, המשפיעים את רושמם על הדייר הקבוע ועל חוג באי ביתו.איך מתכננים זאת לימודי אדריכלות ?
ידוע כי מיכלאנג'לו פיסל את דמות דוד באופן שהראש המתנשא (לגובה וממרחק) ייראה פרופורציונאלי לגוף , הקרוב יותר לעין הצופה. מכאן שבאופן ריאלי הראש גדול הרבה יותר מאשר במידות היחסיות של פסל "טבעי".

כך גם בתקופה המודרנית :
ראשוני האדריכלים שתכננו את גורדי השחקים בניו-יורק השקיעו מחשבהרבה בתכנון המראה המופק מהיחס הנאות בין הגובה העצום לבין אלמנטים קישוטיים שישולבו במבנה, כדי שירככו את "הלם החדש", באדריכלות מחושבת .
יתרה מכך, עמוד או בניין המתנשא לגובה יוצר רושם של רפיפות באמצעו. ניתן "לתקן" טעות אופטיות זאת באמצעי איזון, כמו על ידי עיבוי החלק האמצעי או בעזרת צביעה המשרה רושם של נפח, או לחילופין בחישוב מתמטי בדוק, המגביל מראש את יחסי הגובה וההיקף הרוחבי לממדים ריאליסטיים תואמי-נראות.
בתכנון מרחב המגורים הפרטי, יש ערך רב למיקום של הרכיבים החומריים ביחסים מאוזנים ביניהם.
מנקודת מבט זו אין הבדל רב בין חדר מגורים מרווח בבית עשירים לבין דירה צנועה שלגביה יכולת ההשקעה בעיצוב מוגבלת יותר. האיזון בין הרכיבים והיחסים ההרמוניים ביניהם ערכם האסתטי אינו נופל בחשיבותו מגודל חלל המגורים או עיצובו היוקרתי (במישור הפיזי).
האומנם יחסי כוחות נכונים בין העצמים הסובבים אותנו משרים מטבעם נעימות ושקט פנימי ?האם כך נראה עיצוב פנים ?

אמנים מן השורה הראשונה ניסו להקביל בין סדר הבריאה האלוהית לבין יצירת סדר אמנותי בידי אדם.היחס המתמטי 1/7

(או1/6) הצית את דמיונם של אמנים ואדריכלים ואף יושם במבני מופת לאורך הדורות
(ראה לינק "חיתוך הזהב" וכן "מלבן הזהב" ).


בין אם יש ממש במיתוס שנוצר סביב יחס הזהב, בין אם לאו, ברור שחיקוי סדרי הטבע המשוכללים
(סידור זרעוני החמנייה, הארגון הגיאומטרי של הגביש), חושף את הכמיהה לאיזון בין העצמים שבקרבתנו, כהשתקפות האיזון הנפשי. לכן לא די ברכישת הריהוט החביב עלינו או בעיצוב מפלסי הדירה לנוחיותנו הפיזית. עצם החיפוש אחר יחסי התאמה חזותיים בין הצורות והגדלים המרהטים את חלל המגורים מעיד על התייחסות רצינית לסביבת החיים האינטימית, כמקום איכותי לנפש.


תכנון החדר יקבל ערך מוסף בדגש על יחסי הגודל המתאימים לאישיות הדייר, בין אם בחר במבנים קלאסיים ובין אם בצורות מתוחכמות ומודרניות (כדוגמת הקווים המופשטים בעבודותיו של מאלביץ').


לאתר החדש של מכון קווים : http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: