יום חמישי, 2 באוקטובר 2008

עיצוב , קריסת הבנקים

עיצוב - קריסת הבנקים


בנק שקרס - כמו ב"תסריט האמריקאי" החוזר כיום - הוא כמובן דימוי להתמוטטות העסק. בפועל נותר הבניין, שהוא נכס נדל"ן ממדרגה ראשונה. כצעד ראשון הוא יכנס לרשימה של כונס הנכסים לכיסוי חלק מחובות הבנק. השאלה הבאה - איזה שימוש ייעשה בבניין, שנבנה למטרה מוגדרת, והאם בהכרח עליו להוות אכסניה לבנק אחר, מצליח יותר?ידועים המקרים בהם עברו בנייני ענק כגון ארמנות המלכים הסבה למוזיאונים (כדוגמת הלובר בפאריז) או מקדשים שעברו שידרוג כמוזיאון בפני עצמו (כמו הטאג'-מאהל בהודו).

יותר מאשר איפיון הבנק כמחסן לאיפסון כסף ושווה-כסף, הריהו מאופיין כיום כאתר מאובטח באמצעים המשוכללים ביותר, החל באיבזור הדלתות - כגון דלת מסתובבת, או חסימה בקוד הפעלה מלווה בצפצוף אזהרה - ועד אשנבי זגוגית בלתי חדירה, למטרת מיגון, וכפתור אזעקה נגיש לקופאי. מצלמות בכל המיפלסים וכספות מתוחכמות הן חלק מהרשת האלקטרונית הפרושה לרגליו של השודד הפוטנציאלי.

על כן ההסבה הטבעית ביותר לבניין שנעזב תהיה לשימוש ביטחוני -
חדרי מצב לפיתוח מערכות לחימה חדשות - או לאסטראטגיות אימונים - וכן לשימוש מודיעיני,
המטפל בהכרת הלוגיסטיקה של האויב.אך מעניין ומאתגר לאין ערוך יהיה להסב את הבניין למטרות לזמן שלום כמוזיאון לטכנולוגיה מתקדמת, או כמרכז למיזמים מדעיים, שגם הם זקוקים למיגון מפני העין החמדנית - של העסק המתחרה ושל הריגול התעשייתי.מוזיאון הכסף יכול להוות את התכלית ה"חמה" ביותר לשימור בניין הבנק, תוך שמירה על צביונו המקורי כסביבתו הטבעית של הכסף.
כמה גילגולים עבר מוסד הבנק מהנקודה שהחלפנות התבצעה על ספסל (BANK) במקום ציבורי, כדוגמת השוק השחור בימינו, ועד בניני הפאר וגורדי השחקים הגרנדיוזיים המשמשים את הבעלות הפינאנסית בימינו, בייחוד הממותגת.ניקח דוגמה אקטואלית, שהצטרפה בימים אלה לבנקים פושטי הרגל באמריקה.חברת הביטוח הבינלאומית אייג (AIG - AMERICAN INSURANCE GIANT ), שנמצאת על סף קריסה, בעיקבות התמוטטות בנק ליהמן ברודרס, החלה דרכה לפני ארבעה עשורים בצורה הבטוחה ביותר... בהתנהלות תבונית שמשכה אמון מצד משקיעים זוטרים ונכבדים כאחד (לינק לאתר ויקיפדיה)

כיום מתברר כי החברה כשלה בשל התקשרויות לטווח קצר, עם עלויות נמוכות מכדי לשמור על אוצר ערבונות בטוח שיבטח את הבנק עצמו מפני רעידת אדמה פיננסית, כפי שקורה בפועל בימים אלה. אמנם המימשל מוכן להלוות 85 ביליון דולר לחילוץ הבנק מחובותיו אך חקירת ה-אפ.בי.איי. בנוגע לשימוש בלתי כשר בהעברות בשווקים הפיננסיים, מבליטה את ההיבט האירוני שברעיון השקיפות.
השקיפות שנדרשה מן הלקוחות נדרשת כעת מן הגוף הפיננסי עצמו. לאור ההתפתחויות האחרונות - איך יהפוך מוזיאון הכסף לחוויה אמנותית ואישית, מלווה בריגושים, בזכרונות היסטוריים ובהגברת המודעות לתנועות הכלכליות המשפיעות על חיינו ? ניתן להצביע על כמה כלים לעיצוב דגם חזותי שימחיש את התלות בשיטה הקפיטליסטית, כשהיא מנוהלת ללא אחריות ומנגנוני בקרה.
- אם נתרגם את ההתרחשות הדרמטית לצרכי המוזיאון הרי בעיצוב מחדש של הבניין ראוי להתקין קירות שקופים בחלק גדול ככל האפשר מתוך המיתחם הפנימי, וכן קיר שקוף (העשוי מזגוגית מעובה) בחלק מהחזית, כסמל ויזואלי של האמון, הערך שעליו בנוייה כל פעילות בנקאית שוטפת.
- תוצרים ריאליסטיים בסגנון הפופ של אנדי וורהול - כתמונת הדולרים המשוכפלים - ולחילופין, מיצגים סביב מוטיבים כלכליים במסגרת הוידיאו-ארט, ייקבעו בקירות או במעברים בין אולמות התצוגה.
- כן יוקצה מקום להדמייה של אולמות קאזינו - הן בשל קירבתם לנושא הכסף והן מתוך מבט אירוני על הרפיפות של הערך הכספי המופקד בידי הבנק, שהתקרב לאחרונה למפלס החרדה של עיסקי ההימורים.
- בכדי למשוך קהל מבקרים בקנה מידה המוני, מה מסקרן יותר מאשר תצוגה מתמדת (ומתחלפת) של סירטוני וידיאו המשחזרים את השודים הגדולים, כגון שוד הכספות הגדול בבריטניה, ב- 1971, שהפך למיתוס שלילי, כיוון שמבצעיו לא נתפסו מעולם.
- אם הכרונולוגיה תשתקף בסדר העולה של קומות הבניין - שיאה של החוויה ההיסטורית ימוקם בקומה עליונה, בתצוגה חזותית של שוד מקוון ( באמצעות פריצת מחשב). במידה שיש אמת בעיקרון הבדוק "כסף נידבק לכסף", הרי בטלטול בין הפסד לזכייה, מוזיאון הכסף שייבנה "על חורבותיו" של הבנק הכושל, יצא נישכר
במקביל יש למוסד אמנותי מסוג זה תפקיד חברתי - כתיזכורת לעיקרון המוסרי שחייב להישמר בחברה אנושית מתוקנת, וכנידבך בחינוך לכלכלה נכונה.

אין תגובות: