יום שבת, 25 באפריל 2009

עיצוב - מה כחול , מה לבן

עיצוב - מה כחול, מה לבן
יום העצמאות מעצם הגדרתו מחבר בין עצמאותו של היחיד לבין תפישת העצמאות של הכלל.
מקום ניכבד באוירה המרוממת נובע מן ההתמזגות האישית בתוך המוני החוגגים. בחג הציוני הזה קיימת הסכמה כללית על חשיבותו של מרחב מחייה חופשי המשותף לאזרח ולסובבים אותו.
----------
לאור העיקרון המשותף ראוי לשמר בכל עיצוב פנים את סמלי החג,
כשפה המובנת לכל וכתזכורת לאנרגיה הראשונית שהתניעה את הקמת המדינה.
----------
הצורך בהתחברות מחדש יכול להתבטא בהזרמת תכנים אקטואליים לתוך התבנית המוכרת, אם בגיוון הצבעים והצורות ואם בשימוש בכלים העדכניים שמעמידה לרשותנו הטכנולוגיה המתקדמת.
----------
נתמקד לדוגמה בצבעי החג המובהקים, שהפכו למותג כחול - לבן בשטחים רבים,
החל בסחר הפנימי וסחר חוץ ועד כותרות למפעלי תרבות ואמנות, שבהם מוצג התוצר כמאפיין איכות מקומית.
----------
כיוון ששבוע החג מוצף בדגלים ודיגלונים בכחול לבן ובסמל המגן דוד,
מוטב להשאיר את השילוב הקבוע למרחב הציבורי, ואילו בעבודה על עיצוב פנים להפריד בין המרכיבים, צבע צבע ותכליתו החוויתית.
----------
- הצבע הלבן השולט במראה החג אין כמוהו להבעת הטוהר, הפשטות וההתחלה מבראשית. כמו בלבוש,
הלובן ניכר בכל פינה - בסיוד, במפות, בוילונות, בפרחי הנרקיסים, החבצלות וההרדוף. ניתן להעצים אותו באפקטים של אור, באהילים לבנים או כסופים, וכן בפעלולי לייזר לתאורת עיצוב פנים מודרנית.
----------
- הכחול הוא כמובן עתיר גוונים במידה שתקצר היריעה למנותם. מעל ומעבר לתכלת הים והשמיים האופיינית לארצנו, קיימת קשת רחבה של הכחול בשלל גווניו, הניבדלים זה מזה בערכם, בעומקם, במקור החומר, באפקט המוקרן מהם ובאופני השימוש. נבחין בצבע הייחודי של הספיר, שמיוחס במקורות לתחום הקודש, כאבן חן בין תריסר אבני החושן ובחזון המרכבה של יחזקאל. אבן הספיר השקופה סיפקה חומר רב לסמלי הרקיע בשירה ובאמנות.
----------
- בצד כחול הספיר נמצא מבחר אבני חן הנוטים לירוק ולכהה כגון הלאפיס (לאפיס לאזולי), הטורקיז והטופאז, המשדרים ססגוניות או קסם, בכפוף למקום קיבוען -כשיבוץ בפסיפס הקיר או השולחן (וכמובן כתכשיט).
----------
- ה'כוחלה' האופיינית לסיוד בתי המזרח נודעת כחומר הבולם את להט האור המסנוור, ומקיימת בפועל את הסתגלות האדם לסביבתו ואת יחסי הגומלין בין האדם לטבע.
----------
נוכל להשתמש במכלול המשמעויות והסמלים הללו כבסיס לעיצוב החגיגי של חלל המגורים. מרפסת שתסוייד בכוחלה תחזיר אותנו לבסיס המזרחי של מיקומנו במרחב, עם התחברות לקו האקולוגי השולט בכיפה. חלונות המעוטרים בהדבקות בגון הספיר או הטורקיז יקרינו הוד וזוהר עמוק, במשולב עם האור המסתנן לתוך החלל ומשתבר לגווני מישנה המשרים אוירת קסם.הדגשת הפלא בחוויה הכחולה הולמת בהחלט את החג: הרעיון הציוני של המדינה בדרך - הוא בגדר נס מודרני של חלום עתיק שהגשים את עצמו.

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

אין תגובות: