יום חמישי, 26 בפברואר 2009

עיצוב אקולוגי , איכות סביבה


עיצוב - פרחי בית

עם התפשטות 'החשיבה הירוקה' והגברת המודעות האקולוגית רבים התחומים בחיינו הזוכים ל'בדק בית' המשוחרר ממנהגים מיושנים. מגמת המיחזור יכולה לחול על פיתוח תפישה חדשה גם כלפי גידול צמחים בעציצים.
חשיבה על עיצוב פנים , אדריכלות , ועיצוב הבית.


המנהג שהיה טוב לאופנות רומנטיות כביטוי לאהבת הטבע, בדומה לקטיף פרחים במהלך טיול, מאבד למעשה מקיסמו. בהוויה העירונית המודעת לחוסר העמידות של הטבע מול פגעי הקידמה, נקל להודות שאין בכוחן של כמה 'דגימות' בעציצים להקרין אותה עוצמה אביבית שסימלה אנרגית הטבע בעבר. העיצוב האמנותי יכול להמחיש לעינינו את יפי הפרחים, בלי שנעתיק את הצמח עצמו מבית גידולו.


צו השעה באיבזור הפרחוני של חלל המגורים העירוני הוא להתנתק מהשימוש בעציצים ולעבור לצמחייה מלאכותית. האם אין הגינון הפנימי ממילא כליאת הצמח בתנאים מגבילים של אור, אויר ומרחב ?לזאת נוסיף כמובן את ההשקייה הכרוכה בביזבוז מים במקרה הטוב ובעזרים מלאכותיים
(זליפות, דישון, ריסוס וכן הלאה) המרחיקים את הווית הצמיחה מעולמה הטבעי.


כשם שהתרגלנו ,
לאחר חינוך והסברה תואמים, שלא לקטוף פרחים כל אימת שאנו עורכים טיול בטבע, כך ניתן להשריש בניראות האסתטית את השימוש בפרחי משי, בגזירי אורגאמי, בסידור פרחים אמנותי מחומרים ממוחזרים. משחק הצבעים, התאורה או שקיפות קני זכוכית במקום גבעולי הצמח הטבעי יכול לענג לא פחות מעיטור החדר בעציצים או באגרטלים כאופנה מיושנת שאבד עליה הכלח, תרתי משמע.


הצעד הנכון בעידן התודעה האקולוגית הוא לשנות את הרגלינו בנושא צמחי הבית.
יש לדבר סיבות אחדות, כל אחת מקובלת כיום על דעת הקהל: הצורך בחיסכון במים, הצורך בהיערכות מחודשת בנושאים אקולוגיים ולבסוף - הכרת הנזק שבהחזקת צמחים בתוך חלל המגורים בשעות הלילה
(בניגוד לשעות האור שבהם פליטת החמצן של הצמח גדולה פי ארבע מאשר בלילה).המשורר הצרפתי שארל בודליר, שבישר את המודרניזם, היה שוחר מובהק של "גני העדן המלאכותיים" כניסוח הכותרת לאחד מספריו.


באיפור, בבושם, באבני החן ובצבעים הבולטים כדוגמת הענבר ראה את הריכוז והתמצית של תחושותינו בבחינת כוחות המשפיעים על הנפש ומרוממים אותה מעל ומעבר להשראה שאנו סופגים מן הטבע הרגיל.בידי המעצב ניתן אפוא לטפח את המציאות העירונית מתוך גישה אוהדת ומושקעת במקום להעמידה כניגוד דיכוטומי לירוק הטבעי.


לאתר החדש של מכון קווים -
http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: