יום ראשון, 7 בדצמבר 2008

לימודי אדריכלות

לימודי אדריכלות
אדריכלות כמקצוע משלבת היכרות מעמיקה עם יסודות האומנות העתיקה והחדשה עם ידע רב בתחומי ההנדסה והתכנון הטכני. לימודי אדריכלות משלבים בין יכולת טכנית וטכנולוגית גבוהה עם יכולת יצירתית ואמנותית, ומאפשרים צירוף של יצירתיות אישית ורצון להטביע חותם על הסביבה מבחינה עיצובית עם קבלת כלים המאפשרים ביצוע פונקציונאלי של הדחף היצירתי. אדריכל צריך להיות בעל יכולת טכנית גבוהה, דמיון חזותי, וידע בתחומי העיצוב וההנדסה.

לימודי אדריכלות- כיצד והיכן ?דרישות הקבלה המינימליות עבור לימודי אדריכלות במרבית המוסדות להשכלה גבוהה הן ציון פסיכומטרי של 500 לפחות, ציוני בגרויות בממוצע של 75 ומעלה (המינימום הנדרש), מבחני שליטה באנגלית (מבחני אמי''ר), ומעבר של וועדת קבלה הכוללת ראיון בעל פה ובחלק מהמוסדות גם הצגה של תיק עבודות שהכין המועמד המשקף את כישרונו ויכולותיו העיצוביים, יכולת ביטוי ואמירה אישית, יכולת התבוננות וניתוח, ראייה מרחבית ויכולת הבעה.
דרישות הקבלה הגבוהות מביאות סטודנטים רבים להירשם ללימודים במסגרת של מכינה לאדריכלות הנערכת בבתי ספר המתמחים בכך כמו מכון "קווים" ואחרים. לימודים במכינה לאדריכלות המועברים על ידי צוות מרצים מיומן ומקצועי מכינים את הסטודנט בצורה מקצועית למבחנים הפסיכומטריים, לראיון הקבלה ומסייעים בהכנת תיק עבודות איכותי. הסטטיסטיקה מראה שלימודים במסגרת מכינה לאדריכלות מעלים את סיכויי המועמד להתקבל ללימודים.
המוסדות להשכלה גבוהה בהם נערכים לימודי אדריכלות בארץ הם: אוניברסיטת תל אביב, הטכניון בחיפה, בצלאל, שנקר, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ומכללת ויצ''ו חיפה.

מה לומדים בפקולטה לאדריכלות ?לימודי אדריכלות מקנים לסטודנטים כלים לעבודה בתכנון ועיצוב עירוני, שכונות מגורים, תכנון גנים (אדריכלות גנים ונוף), הקמת מבני ציבור ועוד. הסטודנטים בפקולטות לאדריכלות לומדים קורסים בנושאים עיוניים הכוללים מושגים בסיסים בארכיטקטורה (קומפוזיציה, הפשטה, יחסים הנדסיים קלאסיים וכ''ו), ארכיטקטורה של מבנים, עיצוב פנים, עיצוב ריהוט, שיקום מבנים, וארכיטקטורה סביבתית. בנוסף, לימודי אדריכלות כוללים גם קורסים וסדנאות בנושאים טכניים הדורשים התנסות כמו שיטות ומודלים בתכנון, טכנולוגיה של הבניה, שימושי מחשב בתכנון (למשל תוכנות כמו אוטוקאד או סקאצ' אפ) ועוד.

לימודי אדריכלות- התואר המבוקשלימודי ארכיטקטורה ברוב המוסדות בארץ נמשכים חמש שנים ובסופם מקבלים הבוגרים תואר ראשון באדריכלות Arch.. B - תואר אקדמאי המקנה זכות חתימה על פרויקטים של עד 4 קומות עם סיום הלימודים, ודורש רישיון המתקבל מרשם האדריכלים (השייך למשרד העבודה).ויצ''ו חיפה הינו המוסד היחיד עבור לימודי אדריכלות שמקנה תואר ראשון המשולב בתעודת הוראה באדריכלות- Ed. B.Arch.. הלימודים נחלקים למספר תחומים כדוגמת לימודי רקע ותיאוריה עבור אדריכלים, תכנון ועיצוב, לימוד מקצועות טכנולוגיים והכשרה להוראה בתחום הארכיטקטורה.
במספר מוסדות ניתן ללמוד גם לתואר הנדסאי אדריכלות בלימודים הנמשכים בין שנתיים לשנתיים וחצי. במרבית המקרים ניתן לצבור את נקודות הזכות של תואר הנדסאי ולהמשיך לתואר ראשון במסגרת לימודי אדריכלות בפקולטות לאדריכלות במוסדות השונים בארץ ובחו''ל.
פרטים נוספים על לימודי אדריכלות בכלל, ועל מכינה לאדריכלות ועיצוב בפרט ניתן למצוא באתר קווים - המכינה לעיצוב ואדריכלות.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
אני חושב שלימודי אדריכלות כמקצוע, יכול להיות מאוד מעניין. כמו כן אני חושב שיש הרבה אנשים שאינם מצליחים להסתדר עם מגוון הקורסים והמקצועות אשר נלמדים במהלך תואר ראשון. הרבה אנשים הולכים ללמוד בסופו של דבר לימודי תעודה ולא תואר ראשון מפני שבלימודי תעודה תוכלו לקבל מקצוע לעתיד, יותר הכשרה מעשית מאשר תאורטית. אני חושב שזה ככה ברוב המקצועות, אני התחלתי תואר ראשון במנהל עסקים אך אחרי שנה ראיתי שאני לא מסתדר עם הלימודים המקיפים והחלטתי ללכת ולבדוק איך מקבלים רשיון של יועץ פנסיוני. כזה שיתן לי את האפשרות ללמוד את התחום שאני רוצה ואני לא יצטרך תואר ראשון כדי לעסוק בו.