יום שבת, 13 בדצמבר 2008

עיצוב - הכיוון גלובליזציה

עיצוב - הכיוון, גלובליזציה
כיום אינך יכול לעסוק בעיצוב רציני בלי ממד הגלובליזציה. כמובן שהמגמה הזאת טופחה בידי גדולי המעצבים מזה עשרות שנים, אך רק עתה הפכה ל-MUST בכל חשיבה סביבתית הנובעת מאיכות העיצוב.

נוצר, אם כך, שילוב מוצלח ומפתיע בין עיצוב דעת הקהל לבין העיצוב של המרחב הביתי וסביבתו.בטרנד העכשווי של שימור הטבע בכל רחבי הגלובוס, מעניין עד כמה האחריות האישית הפכה למרכיבמרכזי בתנועה הגלובאלית. המודעות למחזור חומרים בתעשייה, בבניין, ובתכנון סביבתי קובעת את הצורות והרעיונות המנחים, שהשפעתם מתפשטת במהירות גדולה מאי-פעם לכל פינה על פני כדור הארץ.

וכמו בתנועת הבומרנג, עצם הזהות החדשנית המשותפת לעמים וארצות שבמהותם שונים זה מזה,
משפיעה מצידה על תכנון העיצוב במושגים המוניים של תפוצה והתקבלות.
ניקח לדוגמה את קירות חלל המגורים. מבחינה צורנית עיצובם ישאף לפתיחות ואוורור
(במקום הסגירות של החדרים המסורתיים).
באשר לחומרי הקירות, תידרש התחשבות בתוחלת החיים' של החומר והימנעות מבנייה פסולה מבחינת נזקיה הבריאותיים והסניטאריים. אם נזקי האזבסט כבר ידועים לכל עד כי לא תיתכן בנייה מסוג זה כיום, הרי נוספה לכך רשימה ארוכה של פסולת תעשייתית שמורידה מהפרק בנייה מחומרים המוגדרים כאסורים לכל מי שמודע לסכנת ההרס האקולוגי - בין אם הוא היצרן, המעצב, או הצרכן.
עוד השפעה עקיפה של הגלובליזציה על העיצוב, היא הצורך בייצור המוני של חפצים אמינים, מועילים וזולים שחדרו לבית ולשוק כאחד. האתגר המוצב בפני האמן המודרני הוא לאחוז בשני הקצוות: גם לשאוף לתוצר איכותי ויוקרתי וגם להפיק אותו כמוצר זמין להמונים שנחשפים לעבודתו (בעיקר בערוצי התקשורת לסוגיהם). חלל המגורים עצמו הופך ממקום אינטימי למרכז קניות, לאתר תרבות (תערוכות, כנסים, וכמובן קולנוע), והתוצאה מתבטאת בעיצוב חדיר של מרכיבי הבית. החלונות, הקירות, המעברים שבעבר הדגישו את ההפרדה ממתחם למתחם, מאבדים את הרלוונטיות שלהם לטובת קיימות משותפת, חוצת גילים ועמדות אישיות.
אכן בעידן שבו קרוב היום שבו לחיצת כפתור מזיזה קירות, ריהוט וכל מפלס שנחשב עד כה לגורם קבע בעיצוב הפנים, יש לצפות להתפשטות גלובאלית של תרבות דיור חדשנית. היסודות המודרניים שהציבה קבוצת 'דה סטייל' עוד במחצית המאה הקודמת (אנטי קובייה, אנטי כוח הכבידה, אנטי קישוטיות) הולכים ונעשים נחלת הכלל.[ עיצוב, מפגשים מהסוג החזותי]

האתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

אין תגובות: