יום חמישי, 16 באוקטובר 2008

עיצוב - אח גדול

עיצוב - המירשם לאח הגדולחרף שלל הביקורות על התכנית בולט הייתרון החומרי שמושך אליו המוני צופים אכולי קנאה. מי לא היה חולם להתגורר בחוילת פאר, ולו גם למשך מאה ימים, ועוד לזכות במליון בסופם ! הרי הצרות והסיכסוכים הם מנת חלקם של המשתתפים ולא באמת של הצופה...
המבנה הקבוע מעוצב בקוים אסתטיים בכל פינה של המיתחם,
החל בעיצוב פינות החמד של הגינה ועד החדרים הפנימיים כולל חדרי המיטות והאמבטיה. ההצצה בהתנהלותם המביכה של חברי הקבוצה קשורה ללא הפרד בהנאה מצורתם של החדרים, שבזכות המצלמה הופכים את הבית הסגור למיצג פתוח.איך ניתן להתאים את עיצוב הבית לקווי היסוד של הז'אנר המנצח' ?

תפוצה של 70 מדינות ברחבי העולם שקהלן לכוד בתכניות ה-tv reality אומרת דרשני.
אכן, התכנית פועלת על פי מירשם בדוק המתבסס על צירוף כמה מיתוסים תחת קורת גג אחת.
1. בראש וראשונה הסיוט העולמי של "עינו של האח הגדול פקוחה"- פרי דמיונו של אורוול ברומן העתידני - 1984,
ינוצל לקיבוע מראות ומצלמות בכל רחבי הבית. מראות מעוותות (להגדלה או להנמכה) יהוו חלק מהותי במעקב אחר שרשרת התגובות הספונטניות של המשתתפים, בין בהופעת יחיד ובין בזוגות או בקבוצה. הטריגר החזותי יכול לפתור חלק מבעיית הצפייה ב"כלום", כאותם רגעים מתיםוחסרי השראה, המקוממים אפילו את הצופים המושבעים.
באותה שנה, ב-1984, העולם ציפה בדריכות להתגשמות חזון העתיד, כאילו דובר בנבואה (הספר פורסם ב1948). וכאשר הכל עבר בשלום... עדיין הדי הספר שימשו לאזהרה מפני השתלטות הטכנולוגיה על חיינו הפרטיים. עיקר ההתמקדות הופנתה לפחדים מהעין הצופיה ממסך הטלויזיה - telescreen - (כפי שהמכשיר המותקן בחדרו של וינסטון מכונה בספר). פחדים אלה ארבו לפיתחה של המדיה, כביכול הטלויזיה מכשירה את הקרקע למשטר טוטאליטרי. בזיקה ישירה ליסוד מרכזי מסוג זה ראוי לשלב בכל פינה מסך פלאזמה המקרין מיצג קינטי של עין מתבוננת, בתנועת מעקב ובשלל תחבולות, בהשראתם של אמנים מובילים ששמו את העין במרכז עבודותיהם (סלוודור דאלי, מאגריט, אשר).

2. "מה תיבחר לקחת אתך לאי בודד ?" השאלה הנצחית מגרה מחדש את הדמיון הפופולארי ומהווה אבן בוחן סמלית לערכים היקרים לך ביותר. גם השאלה התואמת: "את מי היית בוחר לקחת אתך לאי בודד?" מקבלת נופך מוחשי, שנילווה לו רגש הזדהות חזק. בסידרה "האח הגדול" השאלה האישית עוברת הסבה: הצופה שם את עצמו במקומן של הנפשות הפועלות, שעושות לו את העבודה...

3.על גבול ה"קאתארזיס". הפורקן המופק מצפייה בגורלן של הנפשות הפועלות כרוך בשני תנאים :א. הדמויות מייצגות אדם מעט מעל לממוצע (מלך, גיבור, אציל)ב. גורל הגיבורים מעורר רגשות פחד וחמלה, שמשתחררים ברגעי מפלתו, בצורת התרגשות או בכי.
4. עשרה כושים קטנים - ההדחה משחזרת את המוטיב הפופולארי של סידרה הולכת ופוחתת, עם פתח יצירתי רחב לאופן הסילוק האישי של כל משתתף מבין הקבוצה. הספירה לאחור היא מיומנות הנעטפת בסיפור- לשם תירגול מגוון.

שילוב בין התשתיות הפולקלוריסטיות נותן בידינו מירשם בדוק להצלחת המיזם, בתמיכת העיצוב התואם :האוירה האוטופית משתקפת בציורי גן העדן הארצי, פרי מכחולו של גוגן שגילה את החיים המתוקים באיי הילידים של הוואי. בהתאם לתפישה אקזוטית זו, השילוב בין גן דקלים במרחב החוץ ובין מצעים ווילונות ססגוניים בכמה מהחדרים הפנימיים ייצור את הרושם הניכסף של גני העדן האבודים. בסמיכות לדגמים האידיאליים מעניין לשלב את היפוכם - חדרי מבוכים ונישות אפלות, המייצגות את אימת הגיהינום, עם הבזקים של ציורי השאול מבית היוצר של הירונימוס בוש. העיצוב האגרסיבי עולה כאן בקנה אחד עם סבלם של משתתפי הסידרה : ההסתבכות הגוברת ביחסי המתח והבגידה, המגדילים את מצוקתם והגוררים לבסוף את מפלתם (הדחתם מהתכנית בזה אחר זה).


www.cavim.co.il

אין תגובות: