יום שלישי, 14 באוקטובר 2008

לימודי אדריכלות - המדריך השלם

לימודי אדריכלות או ארכיטקטורה הוא אחד התחומים היותר מבוקשים ללימוד בקרב צעירים רבים.
השילוב המרתק של יצירתיות מחשבתית עם יצירתיות מעשית מוביל לכך שהרעיונות האבסטרקיטיים של האדריכל קורמים "עור וגידים" והופכים לבניינים, בתים ודירות, ואף לשכונות וערים שלמות. בנוסף, בשנים האחרונות חל גידול בדרישת השוק המקומי לייעוץ אדריכלי הניתן בזמן רכישת דירה או שיפוץ דירה קיימת, עקב המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות העיצוב בחיי היומיום ועקב הרצון של הישראלים שביתם ישקף את הטרנדים האחרונים באדריכלות. עליה זו בביקוש לאדריכלים מובילה צעירים רבים לתחום.

לימודי אדריכלות במוסדות השוניםלימודי אדריכלות אקדמיים נלמדים בכמה מוסדות להשכלה גבוהה בארץ. לימודי תואר ראשון באדריכלות נמשכים כחמש שנים. המוסדות הגבוהים ללימודי אדריכלות בארץ הם: בצלאל, שנקר, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון בחיפה, מכללת ויצ''ו חיפה ומכללת אריאל. לימודי אדריכלות בחו''ל הם אטרקטיביים גם כן.

לימודי אדריכלות - תנאי קבלהתנאי הקבלה ללימודי אדריכלות משתנים בהתאם למוסדות השונים. דרישות הקבלה המינימאליות בכל המוסדות ללימודי אדריכלות בארץ הן תעודת בגרות וציון פסיכומטרי, ו/או ציון במבחן אמי"ר לשליטה באנגלית. הדרישות המינימאליות של ציון הפסיכומטרי הוא ציון מעל 500 (הנמוך ביותר) במכללת ויצ''ו חיפה ו-580 (הגבוה ביותר) במרכז האוניברסיטאי אריאל שביהודה ושומרון. תהליך המיון במוסדות השונים ללימודי אדריכלות כולל בחינות כניסה מעשיות הבוחנות את היצירתיות של המועמדים, יכולת הניתוח שלהם, את הזיכרון החזותי והראייה מרחבית. מי שעובר בהצלחה את מבחן המיון הראשוני יתבקש לרוב להגיש תיק עבודות ולהופיע לראיון אישי בפני ועדת בוחנים.

לימודי אדריכלות בחו''ל מגוונים יותר בדרישות הכניסה שמשתנות ממדינה למדינה. באיטליה למשל נדרשת תעודת בגרות מלאה וכן מבחן ידע באיטלקית במתכונת של ראיון אישי באוניברסיטה, ומבחני קבלה מקצועיים הנקראים ESAME DI AMMISSIONE, באנגליה נדרשת בגרות מלאה וכן מבחני 6 IELTS או 540 TOEFL ובארה''ב הדרישות משתנות על פי המדינה בה נמצא המוסד ללימודי אדריכלות את באופן כללי נדרשת תעודת בגרות מלאה מבחןTOFEL בציון מינימאלי של לפחות 213, חיבור של המועמד בו הוא מספר על עצמו ומכתבי המלצה.
איזה תואר מקבלים בסיום הלימודים ?
סוג התואר שמעניקים המוסדות בהם מתקיימים לימודי אדריכלות משתנה ממוסד אחד למשנהו. באופן כללי קיימים שני סוגי תואר ראשון באדריכלות :1) B. Arch. - תואר ראשון באדריכלות. זהו תואר מקצועי המקנה זכות חתימה על פרויקטים של עד 4 קומות לאחר סיום הלימודים. דורש רישיון המתקבל מרשם האדריכלים (גוף ששייך למשרד העבודה).2) Ed. B.Arch.- תואר ראשון ותעודת הוראה באדריכלות. ויצ''ו חיפה הינו המוסד היחיד שמקנה בנוסף גם תואר בהוראה.חשוב לציין שניתן גם ללמוד שנתיים וחצי ולקבל תואר הנדסאי אדריכלות או הנדסאי בתחומים קרובים כגון הנדסאי אדריכלות נוף, הנדסאי אדריכלות ועיצוב, וכ''ו.

במוסדות מסוימים ניתן אף לשלב לימודי אדריכלות עם תואר ראשון במקצועות אחרים כדוגמת תואר ראשון B.A במדעי הרוח בשילוב תעודת בוגר באדריכלות ועיצוב פנים, ותואר ראשון B.A בניהול עסקי בשילוב תעודת גמר באדריכלות ועיצוב פנים. בנוסף, מתקיימים לימודי תעודה המעניקים תעודת גמר (ללא תואר ראשון באדריכלות) בתחומים הקשורים ללימודי אדריכלות ביניהם: עיצוב דירות, עיצוב פנים, פאנג שווי, עיצוב הבית וסביבת מגורים ועוד.
מה קורה עם סיום לימודי אדריכלות ?עם סיום לימודי אדריכלות לתואר ראשון ניתן להמשיך ללימודי אדריכלות לתואר שני, לימודי תואר שני בבינוי ערים, או לימודי אדריכלות לתואר שני בתכנון ערים ואזורים. בוגרי הפקולטות לאדריכלות הפונים לשוק העבודה משתלבים בעבודה במשרדי אדריכלים כשכירים וכך רוכשים ניסיון בתחום המעשי או פותחים משרד פרטי ועובדים כאדריכלים עצמאים.

פרטים נוספים בנושא לימודי אדריכלות ועיצוב ומכינה למקצועות העיצוב והאדריכלות ניתן למצוא באתר מכון קווים.
www.cavim.co.il

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
אני חושב שלימודים גבוהים הם מאוד חשובים, בין אם זה לימודי תואר ראשון באדריכלות, בחינוך או לימודי תעודה בתחום הפיננסים.
לפי דעתי לא לכולם מתאים לימודי תואר ראשון מפני שגם ברוב המקומות דורשים ניסיון ולכן קשה למצוא עבודה בתחומים רבים בארץ וגם בהרבה מאוד מקרים רוצים אפילו תואר שני שהוא לא מתאים לכולם.
אני חושב שמי שלא רוצה ללמוד תואר ראשון יכול בקלות ללכת ללימודי תעודה, ישנם לימודי תעודה כמעט בכל תחום ואתם יכולים למצוא הרבה מקומות עבודה שיקחו אותכם רק עם תעודה.
אני התחלתי בתואר ראשון וראיתי כי אני לא מסתדר, לאחר מכן עברתי ללמוד קורסים בתחום הפיננסים כמו חשבות שכר, מקצועית א, מקצועית ב.
אני היום עובד בתחום הפיננסים ומאוד נהנה מהעבודה.