יום שבת, 20 בספטמבר 2008

טיפים לעיצוב ראש השנה

עיצוב - ראש השנה, החג הלבןהשנה העברית מתחילה בשרשרת חגים ברציפות, כאשר לכל אחד איפיון פנימי משלו.
אם סוכות נחוג במבנה ארעי מחוץ לבית,
הריהו בעל זיקה יותר ברורה לטבע מאשר ראש השנה, שהוא סמלי ופחות פיזי.
כמו שבארוחת החג נכלל ראש דג - שאמור לייצג את הראש, כך החג, כמיכלול, מבליט ערכי ראשוניות: ראשית העולם, ראשית תהליך היצירה, התיכנון התבוני הנובע "מהראש".
על כן ראוי שלא לערבב בין שמחה לשמחה, כלומר לשמור לחג הסוכות את הקישוטים הססגוניים, בשילוב הפרי והירק, כמו גם את התיחכום ה"פיקניקי" של חיי הסוכה, ואילו לראש וראשון בחגים להקדיש את המכובדות הביתית והסטאטית.
לאור הקוים העקרוניים - איך נעצב את הבית לקראת החג ?
1.הצבע הלבן ראוי שישלוט במראה הבית בחג,
החל במפה צחה ועד ריפוד המושבים, שיחופו ביריעות בד לבנות. הרגשת החגיגיות שמשרה הלובן מובטחת מלכתחילה. במקביל, הצבע הלבן משדר את כל האפשרויות, היות שהוא מכיל את מיזוג כל הצבעים.
כך השנה מתחילה כפתיחת דף חדש, כלוח חלק, שתכניו יתגלו בהמשך. מה גם שהחודש לפני כן, תקופת אלול, מסמל טיהור פנימי, בתפילת הסליחות המסורתיות.
הלבן הוא צבע המיוחס לאור. העולם נברא ביום הראשון כאור, והדיבור הראשון ("יהי אור") הוא סמל יסוד המורה על בהירות, טוהר, צלילות ופיכחון.
אם נרצה לכלול בעיצוב החג עוד גורמי צבע ניתן להעמיק את סמליות האור בהשתברות הצבע הלבן לקשת הצבעים, כקרן האור המתפצלת לקשת בשמים. עיצוב סימלי של התופעה האופטית אפשר לגלם בפעמון בדולח או בפריזמה המוצמדת לחלון וזוהרת בכל צבעי הקשת. גולת הכותרת של העיטור הצבעוני יהווה השימוש בהולוגראמה. שיבוץ גווני האור המתחלפים של ההולוגראמה בתאורת החג משקף את רכיב האור הסמלי באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר.
2. בכל זאת משהו מהטבע הכרחי למהות החג, המביא את בשורת הגשמים הקרבים, כברכה לשדות.כיוון שמדובר על ראשית, ראוי להבליט מתוך מחזור הצמיחה בטבע את שלב הזרע והגרעין, טרם הנביטה והצמיחה. שלב זה ייוצג בזרעונים, גלעינים ובלוטים, שאפשר לפרוש בסלים או קערות בפינות החדר, בין תיפרחות קוצים או פרחי סוף הקיץ. חופן של פירות העונה המקדימים להבשיל - התמרים ופרות ההדר - ישולב בסלסילת החג, כייצוג עונתי.
תליית סנסיני תמרים מעל לכרכובי הדלת והחלונות גם הם בגדר רמז למתרחש בטבע, בלי להפוך את החג למעין טו-בשבט מתמשך, ובלי להפוך את הבית עצמו לסוכה טרם זמנה.

3. כחג הטעון בסמלים, ראש השנה הוא חגיגה אמנותית. האמנות, שבמהותה מייצגת את המציאות והטבע, "מדברת" בצבעים, סמלים, קוים וצירופים נושאי משמעות. במסגרת החג אפשר לעצב תערוכה סימלית של פורטרטים של ראשי המשפחה, כולל האבות המייסדים שצילומיהם יתנוססו על הקירות. לחילופין - נוכל להציג פוסטרים של אמנים, מודרניים או קלאסיים, שהנציחו את עצמם באוטו-פורטרט (ואן-גוך, מאגריט או אשר).
4. המלכותיות המאפיינת את החג (בזיקה למוטיב ה"מלך" כראש המדינה, או "מלך מלכי המלכים", הוא בורא העולם) יכולה לבוא לידי ביטוי בכלים מוזהבים, ב"כתמי" קטיפה בצורת מפיות מהודרות על השולחן או על מסעד הכיסא או הספה, ואף כוילונות קטיפה רקומים בסגנון הפרוכת - כתיזכורת למסך העוטף את ספרי התורה בבית הכנסת.
5. עם זאת אפשר להמיר את כל הקריצות לטקס המסורתי בתחליפים מודרניים לחלוטין, תוך מתן עדיפות ליסוד ההידור. למשל - מה שמהודר בעיני המעצב יתבטא במראה הכספי, במראה הרטוב, או בעיצוב חללי ונוצץ. בתוך משחק הסמלים מתגלה רשת אפשרויות יצירתית רחבת ידיים ועתירת דמיון. הדגש יושם על עקרונות היסוד של החג, כגון השתקפות הסדר בעולם, ואפילו בזיקה לסדר מסלולי הכוכבים. יהיה זה נועז, ובכל זאת ממין העניין, אם החדר יעוטר במוביילים מרצדים בצורת כדורים הנעים ככוכבי הלכת או פוסטרים מעבודותיו של קאנדינסקי המשחזרים קבוצת גלאקסיות כחיקוי לבריאת העולם.


6. בזיקה לדבש הנימנה על מאכלי החג, מעניין יהיה לעצב את מבנה השולחן כפסיפס של צורות גיאומטריות, המחקות את מבנה המשושים של הכוורת. המתיקות המופקת מעמלן של הדבורים מסמלת את התגברות הכוחות הטובים על אתגרים קשים ומסובכים. עיצוב הנדסי מסוג זה יתפרש כברכת הדרך לשנה טובה ומתוקה תוך התגברות על מכשולים.

7. לבסוף, ראוי לרפד את חלל המגורים בכיסויים רכים ובשטיחים בולמי רעש. עיצוב כזה משרה אוירתדממה וקשב, כרקע לחשבון הנפש בתחילת השנה, וכהד לקשב המובלט במסורת אחרי קול השופר.

חג שמח
www.cavim.co.il

אין תגובות: