יום ראשון, 31 במאי 2009

עיצוב - המפעל כבית


הרקע של המשבר הכלכלי והשלכותיו על יישובים התלויים במפעל העומד לקרוס, יכול לקדם כיוונים יצירתיים בתכנון חיי הקהילה. השילוב בין חשיבה ירוקה עם הצורך בחוסן חברתי, עשוי לעודד סגנון חדש של אדריכלות סביבתית.
בראשית המהפכה התעשייתית צצו מודלים לחברה עתידית מתועשת, כדוגמת המודל האנגלי שבאזור ניו לאנארק.
המיזם כלל הקמת סביבת בתי חרושת שתשקף מגמה בריאה תוך הקפדה על רמת תברואה ועל הצורה האסתטית. התחזית האופטימית כללה הקמת בתי ספר לשירות משפחות העובדים. בירידים בינלאומיים בנושאי אדריכלות תעשייתית התבטאה הגישה החיובית למהפך הטכנולוגי ביצירת מרחב השם דגש על יופיה של התעשייה, על ניקיונה ועל היותה מקום שנעים ובריא לעבוד בו


ציירי התקופה בטאו מגמה תבונית זו במבנים מסודרים שביניהם מחברים שטחים נקיים בקווים גיאומטריים, המשרים רגיעה ואמון בסדר הטוב. ברם עידוד הקידמה הטכנולוגית עדיין לא התמודד עם נזקי הזיהום והרס הטבע שקיבלו תאוצה חסרת רסן. בימינו נפתחות אפשרויות מעניינות לפיתוח סביבה תעשייתית ירוקה, המיטיבה עם המפעל ועם עובדיו. ההתייחסות לקיימות נעימה יכולה להשתלב במסגרת מגורים במיתחם העבודה. סביבת חיים מסוג זה יכולה להתפתח כחלק אינטגרלי של הפארק התעשייתי, וכקרקע לצורת יישוב איכותית.


אכן, תנאי החיים המודרניים כמעט השכיחו את גורלן של אוכלוסיות שלמות שחיו בתת-תנאים אך לפני מאה שנים.שנות המהפכה התעשייתית במאה ה-19 אופיינו בתנאים בלתי תקניים לחייו של הפועל. מי שעבד סביב השעון כבר לא יכול היה להתפנות לחשיבה על תנאי מגוריו ולבטח לא על עיצוב הבית וסביבתו. עיון בספרות שתיארה את הנושא החברתי הזה ממחיש את ההווי התת-אנושי של אותם ימים יותר מאשר הרשימות ההיסטוריות. די אם נזכיר מספריו של אמיל זולה את "החייה שבאדם" או את ז'רמינאל" כדי להרגיש את סבלם של פועלי מסילת הברזל או מפעלי הכורים. השכונות הצפופות שהתהוו סביב המפעל ייצרו חיי סבל שהתפרשו על כל בני "השבט" של משפחות העובדים, לדורותיהם.


כיום נדמה שהמצב שונה, לפחות מבחינה סטטיסטית.
ואנו שומעים פה ושם על הקמת מפעלים שסביבתם מטופחת למגורי העובדים ולרווחתם.עדיין המצב עלול לעורר חלחלה, אם הדבר נעשה ללא התייחסות מלאה לזיהום התעשייתי ולנזקיו. יותר ויותר מתפתח הצורך לאגד גורמים אחדים לנושא הירוק תוך שיתוף פעולה ביניהם. מי שמבודד את הבעייה לתחום המפעל ולצרכיו הכלכליים מחמיץ את התובנה הגלובאלית של ההשלכות הרב-ממדיות שיש לכל שלב תעשייתי על הסביבה החברתית והאקולוגית כאחד.
איך ניתן לעצב אדריכלות שתענה על הצורך בסביבה תעשייתית המסתעפת לסביבת מגורים,


על כל המתבקש מהתובנה האקולוגית של זמננו ?
- עיצוב המרחב יושתת על רשת תחבורה פנימית המקלה על המעברים ממקום המגורים אל מרכז המפעל וכן אל המרכזים הקמעונאיים. המעברים הרחבים יעוצבו מתוך תפישה של המרחב הקהילתי כחצר מורחבת ומטופחת, שבה העובד ירגיש כבן - בית, היוצא לעבודה וחוזר ממנה בצורה נגישה ונטולת מתח. תחנות למיחזור הפסולת יוצבו בצורה נגישה ובולטת.- עיצוב מבני המגורים יתבסס על מראה אחיד בקווים הכללים, עם וריאציות לעיצוב חללים המותאמים לטעם האישי של הדיירים.- עיצוב מבני המפעל יתבסס על ראייתם כמרכזים פעלתניים הנותנים הרגשת פתיחות, באמצעות חללים שקופים שיבטאו את הניראות של כל שלבי העשייה לעיני קהילת העובדים. - עיצוב המפעל באמצעות אדריכלות דמוית כוורת יוצרת תחושת שיתוף, השתייכות והמרצה, בניגוד להפרדה המלאכותית והמנוכרת שמשרה התפישה הנצלנית.


לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , לימודי עיצוב, אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/

יום שבת, 23 במאי 2009

עיצוב - חג שבועות בפתח


כידוע, חג השבועות נקרא כך משום שסופרים עד שבעה שבועות (שבע שבתות) ממחרת הפסח,
כלומר החג חל לאחר ספירת 49 יום. הרקע החקלאי של החג - חג הקציר - מחזק את הזיקה למחזורי הצמיחה ולתקופת ההבשלה של פירות הקיץ. אכן, תיארוך התקופה מגביר את המודעות למחזור העונות המשקף סדר אובייקטיבי. ספירת שבעה שבועות יוצרת למעשה מספר משוכלל, שהוא ריבוע של שבע.
לרוב אנחנו אוהבים לספור.


הספירה והמיון יוצרים סדר בלוח הזמנים ומסמנים גבולות בחלוקת המקום.
מה לעיצוב ולספירה ?ממבט ראשון נראה שאין קשר ממשי בין שני התחומים. אך האם יכול האדריכל לזוז מילימטר אחד בלי לספור, למדוד, לכפול, ובעיקר להכפיל בריבוע, כדי לחשב את נתוני הנפח !
השטח והגובה הם אמות היסוד בכל אדריכלות, בין במרחב הציבורי ובין בחלל של עיצוב פנים.אף בבניין המעוצב בקווים רכים, מבנה העומק מושתת על חישובים המתימטיים המשמשים כאבן יסוד בתחזוקת השלד ובאיבזור. לדוגמה - המבנה הכיפתי (כיפה גיאודזית) מושתת על שילדה שעשוייה ממשושים מתוחים, על פי מבנהו הכימי של היהלום.[ Hexagon-wikipedia]
מן המסד עד הטפחות, מהחלון ועד הנישה המעוצבת - הכל מדוד בצורה הנדסית מדוייקת.


איך מתבטאת צורת המשושה בספירת השבע ? ששת קדקדי ההקסגון מסתעפים מן הנקודה שבמרכז, נקודת הבסיס, שהיא הנקודה השביעית. הנקודות סביב העיגול מתקבלות מן האלכסונים הנימתחים דרך הנקודה המרכזית כדי ליצור שש זויות בנות 120מעלות, דהיינו שש צלעות המתחברות ביניהן לכדי צורת ההקסגון. כידוע, תבנית המגן דוד היוצרת ששה קצוות חיצוניים (בקצה המשולשים הפנימיים) מושתתת על דימוי השושנה, כמקור השראה לכל אדריכלות המסתעפת ברדיוסים מתרחבים מן המרכז החוצה.


ספירת שבע השבתות נותנת בידינו הזדמנות להמיר את המספר המתמטי לצורה הנדסית. בדרך זו ניתןלהתנסות בסידור אחר של עיצוב פנים בעל שש צלעות אשר סובבות את המרכז. היציאה מהקופסה, מחדר בעל ארבע פינות, אל צורות הנדסיות אחרות, כגון המבנה המשושה (ההקסגון) מעניקה הרגשת רחבות שחובקת את הנוכחים במעין מעגל מקיף.
חלון או אשנב שמעוצבים במבנה המשושה יכולים להוות שקערורית מעניינת מבחינה אסתטית, בייחוד אם ייקבעו בקיר מרוחק ,
כגון בקצה המסדרון, בקיר צדדי, או במעבר בין המפלסים. שולחן בעל שש זוויות שממוקם בסלון יתאים לבית שנוהג לארח. המשטח המחולק מתוך התייחסות שווה למוזמנים, הוא בבחינת וריאציה לעקרון 'השולחן העגול'.

המגש המרכזי למשל פונה בצורה זו לכל העברים, וזה גם האפקט של אגרטל ולחילופין נר או גוף תאורה המונח במרכז השולחן. השימוש בהקסגון נפוץ ביחידות נפרדות כגון אמבטיה בעלת שש דפנות וכן אוהל איגלו לציוד מחנאות.
"הארכיטקטורה היא תפנית בתפישה, ולא מקצוע"- מדברי האדריכל המודרני לה קורבוזיה.בכיוון זה, אם אנו מרחיבים את תפישת החדר המרובע למחומש או משושה (הפנטאגון וההקסאגון), גם נפח הקיבול עולה ומעניק לנוכחים את ההרגשה שהם נימצאים במרחב יותר פתוח. אפקט הרוחב מתעצם במשושה, הודות למבנהו הסימטרי, היוצר נקודת מרכז ברורה. הזוית החדשה שממנה נצפה חלל הפנים מתייחסת אל המרחב כאל התגלמות הסדר. כיוון שמדובר בעיצוב שונה מהשגור, יש התחדשות במבט הרענן על הסדר, שמשרה נעימות של מי ששוהה בחלל המגורים. תאום היחס הנכון בין הבסיס לתיקרה, ובין שטח הריצפה לקירות הרב-ממדיים, נתון כמובן בידי המעצב.



לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , לימודי עיצוב, אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

יום שבת, 16 במאי 2009

עיצוב - תחרות תיקי עבודות


פוסט זה מוקדש לתחרות תיקי עבודות המתקיימת במכון קווים מדי שנה עבור הסטודנטים של המכינות.
אנחנו עורכים תחרות תיקי עבודות עם פרסים לזוכים בשלושת המקומות הראשונים מדי שנה .
התחרות משווקת בשלושת סניפי קווים - לכל הסטודנטים של המכינה .

מטרת התחרות -
לעודד את הסטודנטים לסיים את תיקי העבודות שלהם,
להתחיל לחיות את תחושת התחרותיות החיובית של התחום,
לקבל "פידבק רוחב" מכל מנחי המכינה במכון קווים.

לינק לאירוע בפייסבוק עם כל הפרטים - לינק
המעצב המציג תיק עבודות לתחרות משתתף באירוע רב תכליתי ורב פנים.ראשית, המשתתף בורר את המיטב מתוך מבחר עבודותיו - באופן זה נוצרת חשיבה מחודשת על איכותן האמנותית ועל רמת הביצוע. מהיבט זה ההכנה הופכת למעין משוב עצמי.
מצד שני הוא זוכה למשוב חיצוני מצד השופטים, העמיתים ומורי המכון,
בבחינת שיערוך, שיכול לאתגר אותו בהמשך עבודתו, בין אם ההערכה מקובלת עליו ובין אם הוא דבק בקו שבחר,
אף אם אינו מקובל.אין עוררין על כך,
כי במקרה המאושר של זכייה בתחרות, הבחירה והפרסום מהווים מקפצה לקידומו ולהתפתחותו כמעצב.


מהו המעצב הטוב ?
העיצוב המלוטש והנקי הוא אבן יסוד בעבודת המעצב. ניקיון התוצר אין פירושו צימצום ההשראה וסיגולה לתכתיבים מגבילים של כללי סדר מקובעים. הפריצה אל סגנונות חדשים בתחומי אמנות או אדריכלות כרוכה תכופות בשבירת המוסכמות האסתטיים. הכיוון החדשני אף רצוי כאתגר וכאמירה חדשה, שהולמת את התמורות המתחוללות תדיר בסביבה האנושית.
אם יגאל תומרקין "משעתק" תמונות של ואן גוך ו"מלכלך" אותן בשירבוטים מודרניים מפרי עטו, התוצאה עדיין נקייה מבחינה אמנותית, מתוך הנחה שהציור מציג את העימות בין תפישת העולם האקספרסיוניסטית של ואן גוך הסוער לבין חופש הביטוי המנוכר של הצייר המודרני.[לינק לגוגל, Bedroom in Arles, Van Gogh, Wikipedia]

כך גם הבחירה של קאלדר לעצב אנדרטה במתכת חלודה, בסמוך להר הרצל,
אינה נובעת בהכרח מן המשיכה של האמן לעבוד עם גרוטאות... הקשתות הנישאות כלפי מעלה מעוצבות כהד לנוף ההררי.מיקום המבנה בסמוך להר הרצל ול"יד ושם" מפיק התייחסות לנושא הטראגי: השילוב בין הרושם ה"בלתי מעובד" לבין הצבע הקודר של המתכת מסמל את הוויית ההרס, של חיים שלא הגיעו לגמר. [לינק לויקיפדיה "מחווה לירושליים"]

דוגמה אחרת, של ויקטור ואסארלי, מציגה במידה רבה את הקוטב ההפוך - דהיינו של עיצוב מלוטש עד שלמות בקווים ובצורות המשוכללות. עבודותיו של ה'מאסטר' המודרני מעמידות במלוא חריפותה את השאלה - איפה הגבול בין התוצר האמנותי לבין ההגדרה המהותית של עיצוב פנים וחוץ.המבנים המשושים והמתומנים של מוזיאון ואסארלי (בפריז ובדרום צרפת) חוצים את המחיצות בין אדריכלות המבנה כמכלול שלם, לבין חלקיו הפנימיים: האולמות, המעברים והקירות, קיר קיר וסיפורו, מהווים כל אחד יצירת אמנות בפני עצמה.[לינק לגוגל - VASARELY ]לבסוף, בכל עיצוב אקטואלי יש לצפות להתייחסות לחשיבה ירוקה בין אם מצד סילוק הפסולת ובין אם בפתרונות למחזור.

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

לימודי עיצוב אופנה

לימודי עיצוב אופנה - קריירה עם סטייל !
לימודי עיצוב אופנה כהכשרה אקדמית
לימודי עיצוב אופנה הם אחת מהבחירות המרתקות ביותר למסלול לימודים ולמסלול תעסוקתי בתחום העיצוב. לימודי עיצוב אופנה ניתנים במתכונת של תואר אקדמי או במתכונת של קורסים מקצועיים וספציפיים כגון ציור ואיור אופנה, תדמיתנות (סטיילינג), תפירה וביצוע, עיצוב קולקציות אישיות, עיצוב בגדים כבגדי ערב, שמלות כלה ומערכות לבוש מתקדמות, עיצוב פריטים ואביזרים כגון כובעים, נעליים, חגורות ותיקים, וכיוצא באלה. תכניות לימודי עיצוב אופנה בישראל מוצעות בבתי הספר לעיצוב אופנה כהכשרה אקדמית, למשל, בבית הספר שנקר - בית ספר הגבוה להנדסה ולעיצוב, ובאקדמיה לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה.

קורסי לימודי עיצוב אופנה
לימודי עיצוב אופנה ניתנים, כאמור, לא רק כתואר אקדמי, אלא גם בצורה של קורסים מקצועיים ומדורגים ברמתם, שההתאמה אליהם מתבצעת באופן אישי, שהולם את רמתו הבסיסית של הסטודנט, את הניסיון המעשי שלו, ואת אופן ההתקדמות שלו בתהליך הלימוד. כך למשל, יכול אדם שכבר עוסק בתחום האופנה, למצוא עצמו פונה לקורסים ספציפיים של לימודי עיצוב אופנה על מנת להתמקצע ולהתקדם בתחום, לרכוש ביטחון נוסף ומיומנויות נוספות ומתקדמות יותר, ובכך להרחיב את יכולותיו ואת נתח השוק שאליו הוא פונה. למשל, אדם המבצע גזירות אופנה בסטודיו, מתוקף כישרונו, יכול לשאוף לפתוח עסק עצמאי של אופנה מורכבת יותר, ולשם כך יומלץ לו לפנות לתכנית של לימודי עיצוב אופנה המותאמת לרמתו ולצרכיו. אדם אחר העוסק באופנה רק בהיבט של איור, ציור או תדמיתנות, יכול לחוש צורך להרחיב את ידיעותיו הפרקטיות בתחום התפירה, ולבחור בתכנית של לימודי עיצוב אופנה ספציפיים למטרה זו.

לימודי עיצוב אופנה - דרישות והתמדה
לימודי עיצוב אופנה במתכונת האקדמית הם לימודים האורכים ארבע שנים, ומצריכים עבודה קשה והתמדה מרובה. לא בכדי תנאי הקבלה לתכניות לימודי עיצוב אופנה אינם פחותים מתנאי הקבלה של יתר תחומי העיצוב, ומצריכים רמה בסיסית של יכולות ויזואליות ואסתטיות, תיק עבודות, ציון מספק במבחן הקבלה, ומעבר בהצלחה של ריאיון אישי.

על פי רוב המורים המקצועיים בבתי הספר ללימודי עיצוב הם עצמם מעצבי אופנה ועוסקים במקצועות האופנה. מורים אלו מגיעים כשבידם ידע מעשי, ומצפים להתקדמות ולרמה מספקת שתבטיח את יכולתם של הסטודנטים בעת יציאתם לדרך עצמאית, עם תום הלימודים. כדי להגיע לרמה כזאת, לימודי עיצוב אופנה כוללים תכנית לימוד רחבה, החל מהכלים הבסיסיים ביותר בתחום העיצוב והתפירה, וכלה בטכניקות ובמיומנויות המורכבות יותר, שמושתתות על לימודי הבסיס. התקדמותם של סטודנטים לאופנה היא כה חיונית ומשמעותית, עד שניתן לראות הבדלים עצומים בין הרמה הראשונית של תלמידים בשנה הראשונה ללימודיהם לבין תלמידי לימודי עיצוב אופנה בשנתם האחרונה או לאחר סיום הלימודים. תלמידים כאלה מעידים על עצמם כי במהלך השנים הם חווים תהליך נפשי עמוק, ועוברים דרך ארוכה ומלאת סיפוק.

לפרטים נוספים: קווים המכון לעיצוב ואדריכלות

יום ראשון, 10 במאי 2009

ויצו חיפה

ויצו חיפה – תנאי קבלה
דרישות הקבלה ללימודים במכללת ויצו חיפה והביקוש הרב ללימודים בה העלו את הצורך במסלול המכינה במכון קווים לעיצוב ולאדריכלות. המסלול מיועד למי שמעוניינים לרכוש את כל אחד ממקצועות העיצוב, וזקוקים להכנה מוקדמת על מנת להתקבל לאחד ממוסדות הלימוד הגבוהים למקצועות העיצוב. בשל דרישות הסף הגבוהות של מוסדות הלימוד בארץ ובעולם והצורך בתיקי עבודות ברמה גבוהה, כפי שקורה במכללת ויצו חיפה, הכנה מוקדמת במכינה היא כלי יעיל המאפשר עמידה בכל הדרוש כדי להצליח במשימה. הלימודים מועברים בצורה מעניינת, מפרה, מרתקת, יצירתית, ופרקטית.

ויצו חיפה – מקצועות לימוד
באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה ניתן ללמוד את מקצועות העיצוב הגרפי, הארכיטקטורה, הצילום, עיצוב האופנה, הקולנוע, והניהול העסקי. כדי להתקבל ללימודים באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה בכל אחד מהתחומים הללו, נדרשת הצגת תיק עבודות בציור, רישום, צבע ודמיון, ויש צורך לעבור ריאיון קבלה וועדת קבלה, לעמוד בהצלחה במבחני הכניסה, ולעמוד בציוני בגרות מספקים וציון פסיכומטרי של 500 לפחות. כל התארים הנרכשים באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה הם תארי B.ed, תואר אקדמי משולב בעיצוב ובחינוך.

ויצו חיפה - הלימודים
האקדמיה לעיצוב ויצו חיפה הוקמה לפני כ-30 שנה באחד האזורים היפים ביותר של העיר חיפה, המושבה הגרמנית. הלימודים במוסד זה מוכרים כלימודים במוסד להשכלה גבוהה, ויש בהם כדי להעניק תואר ראשון בכל התחומים הנלמדים בה. הלימודים באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה נערכים בבניין שמעוצב אדריכלית באופן ייחודי ומיוחד במינו, שאולם הכניסה שלו הוא גלריה לתערוכות אמנים וסטודנטים. בניין הלימוד אפוף באווירה אמנותית מפרה ומעוררת השראה, וכך גם הנוף המרהיב הנשקף מהמרפסות שבו. הלימודים באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה נחלקים למחלקות שונות: המחלקה ללימודי אדריכלות המכשירה אדריכלים במסלול שאורך 5 שנות לימוד; המחלקה לתקשורת חזותית ודיגיטלית המכשירה במסלול לימודי תואר ראשון בעיצוב גרפי הנמשך 4 שנים; המחלקה לאופנה המכשירה גם היא לתואר ראשון ולימודים בה נמשכים גם הם 4 שנים; המחלקה לצילום המכשירה לתואר ראשון בצילום שהלימודים בה אורכים 4 שנים. המורים המלמדים בכל אחת מהמחלקות הללו הם מעצבים במקצועם ומורים מקצועיים ותיקים ובעלי ניסיון, שמשכילים להכשיר את הסטודנטים במיטב הדרכים וברמה הגבוהה ביותר הנדרשת גם מהם עצמם בחייהם המקצועיים, וגם מהסטודנטים במהלך הלימודים ובהמשך הקריירה שלהם כמעצבים.

ויצו חיפה – מסלול מחייב
מלבד דרישות הקבלה הגבוהות לכל אחד מתחומי הלימוד באקדמיה, הלימודים עצמם באקדמיה לעיצוב ויצו חיפה מצריכים למידה קשה, תשומת לב מרובה, עבודה מעשית בלתי פוסקת בבית הספר ובבית, הפרייה הדדית, יכולת להתמודד עם ביקורת, וצליחת תהליך ארוך ורב עוצמה בדרך אל התואר הנכסף. לפיכך, רבים מהסטודנטים במכללה זו פונים להכשרת מכינה ב"קווים", המכון לעיצוב ולאדריכלות, על מנת לשפר את סיכוייהם להיכנס למסלולי הלימוד בויצו חיפה.

פרטים נוספים אודות ויצו חיפה, תנאי הקבלה ומבחני הכניסה ניתן למצוא באתר קווים המכון לעיצוב ואדריכלות

http://www.cavim.co.il

עיצוב - אפיפיורים מעצבים


ביקורו של האפיפיור בישראל (השבוע) מעורר הדים גוברים והולכים בשל תביעת "הכס הקדוש" למסור לידי הוותיקן נכסים כגון הכנסייה בהר תבור, מיתחם כנסיית הקבר בירושלים ועוד.בלי להיכנס לעובי הקורה הפוליטית, מעניין להתעכב על הנושא מנקודת המבט של אדריכלות ועיצוב.ראוי לציין כי המיתחמים המבוקשים בנויים רובם ככולם בסגנונות אדריכלות שונים מנכסי הוותיקן ברחבי אירופה.


בארצנו יש למבנים הללו צביון מקומי והיסטורי (טביעת הרגל הרומית, הביזנטית, הצלבנית, העותומנית, ולבסוף המנדטורית),
בעוד שהכנסיות בארצות הקתוליות צמחו על בסיס אדריכלות ימי-ביניימית, בסגנון הגותי הכבד. כנסיית הדורמיציון שמיגדלה מתנשא בפאתי הר ציון, נבנתה בידי מוסדות הנצרות כהעתק של קתדרלה גרמנית, והיא אולי היחידה שמייצגת כאן תפארת גותית מובהקת. כמו בקתדרלה המקורית, חלל הכנסייה מהווה תיבת תהודה עצומה לעוגב החלילים המפואר שביציע.
חלק נכבד בתולדות האמנות התפתח בחסות המימסד הדתי, בייחוד במערב. כידוע, הגדולים באמני הרנסנס תוגמלו על ידי הכנסייה הקתולית ונענו לתכתיביה האדריכליים. ריבוי הדמויות והמוטיבים התנכיים בפיסול של מיכאל אנג'לו הוא מידגם מובהק לעבודה מוזמנת על ידי הוותיקן. כמובן שהעיצוב הכיפתי של הקתדרלה עם תיקרתה המעוטרת גם אילץ את האמן לעבוד על פיגומים ומנגנונים מורכבים, בתנאים בלתי טבעיים (הכרוכים בעיוותי הגוף) כדי לשקף בגובהי הקתדרלה את צורת הרקיע ויצוריו השמיימיים - מלאכים, קדושים וצדיקי גן-עדן.

על זאת ניתן לומר - "מעז יצא מתוק" כיוון שהתרבות התעשרה ביצירות מופת של גאוני האמנות.בצורה דומה, בשיטת הבנייה באבן מאסיבית המאפיינת אדריכלות נוצרית, המבנים הגותיים הוסיפו הוד והדר לפולחן הדתי המתקיים בתוכם.
ויקטור הוגו, הסופר הלאומי של צרפת (המאה ה-19) האריך בספרו נוטר-דאם של פאריז בתיאור הכנסייה על כל אגפיה, קומותיה, מסדרונותיה הלולייניים, כשבתוכם מתרקמת עלילת אסמראלדה, המוצאת מקלט במרומי הקתדרלה. התיאור מפעים ביופיו, וכל המבקר במגדלי הפעמונים הצופים על פאריז ועל כיכר התליינים למטה, יכול לחוש הן את הדיוק המושלם של אדריכלות הרקע והן את הרטט של גיבורי הרומן.


בדור שאחריו תיאר הסופר מרסל פרוסט - בצורה לא פחות מרשימה - את הסגנון הגותי, המעוצב בפרטי פרטים. התבליטים והעיצוב המושקע מעניקים לקתדרלות עומק ותוכן החל בפרטיםוכלה בקווי המתאר של המבנה כולו, המתנשא לגובה כיצירת מופת של אדריכלות.


תופעה ארכיטקטונית משונה ביותר מתגלה בכרכובים העליונים של הקתדרלות המפורסמות: סביב למעקה העליון, על כל פינותיו, מעוצבים ראשי מפלצות פעורי לוע, וכביכול צוחקים לכל השלמות האסתטית מתחתם, כאילו היו נציגי השטן...
למען האמת ההסבר הרבה יותר ארצי: הפועלים אשר על הפיגום, פחות מלומדים ופחות חדורי אמונה חמדו להם לצון בעיצוב החיות האימתניות הללו וכך נתנו ביטוי פלאסטי לשובבות רוחם, באין עליהם עין מפקחת במרומי הבניין...אולי ניתן לאמץ את הגישה הקלילה של "כבדהו וחשדהו" עם ביקור האפיפיור. אם הוותיקן יקבל ויטפח את נכסיו במקומותינו, אין זה אומר שאנו ניכפפים לדוגמטיות נוצרית כלשהי. בפועל נזכה וודאי לתיירות צליינית מוגברת מכל קצווי העולם, מעודדת עשרת מונים הודות למחווה הידידותית.


לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא


יום שבת, 2 במאי 2009

זום אין - אקירוס וצייריו


זום אין - איקארוס וצייריו

אם נערוך חתך פאנורמי של הידועים באמנים אשר השתמשו במוטיב איקרוס, נגלה שהמיתוס מפורק לכמה מרכיבים. כל אמן בחר לו קטע מתוך העלילה עוצרת הנשימה והקדיש לה תשומת לב כמיטב סגנונו הטיפוסי.
נעקוב אחר הקו העלילתי של האגדה המפורסמת כפי שהשתקפה באמנות הדורות. במיתולוגיה המסופרת בידי אובידיוס, מדובר על "חלוץ התעופה" דדלוס, שנמלט עם בנו איקרוס מהמבוך שבו היו כלואים באי כרתים, בעזרת כנפיים שהדביק האמן מנוצות של ציפורים. הבן מגביה עוף חרף אזהרות אביו, ואכן מגע קרני השמש ממיס את הדונג בכנפיו והא צולל לים איקאריה

(בצפון הים האגאי).קאנובה, פסל איטלקי מהמאה ה-18 מצייר את השלב ההתחלתי.


האב דדאלוס חובק את כתפי הנער, כנראה כדי לשכנעו בדרכי נועם להשתתף במשימה. הבן, עדיין ילד, מפנה לעומת זאת את ראשו הצידה, כמי שמוחה, ולו בניע-גוף קצר, על דבר שניכפה עליו. כל העתיד הגורלי והטראגי מקופל בתנועה הזאת, כאילו הכיר הבן לא רק במופרכות של התכנית הגרנדיוזית אלא גם בעכבה הפנימית האישית שלו. מאוחר יותר, בגבהי השמיים, עכבה זו עשוייה להשתחרר באופן קיצוני כאשר יפר את האיסור מצד האב להתקרב לשמש. בן רגע הופך אותו נער ביישן וכנוע לכאורה לסמל המרדנות ושכרון החופש... והיו לו ודאי כמה רגעי אושר, לפני שנחרכו כנפיו.


ללא מלים מוטלת האשמה על כתפי האב, הדור המבוגר שאינו רגיש לתחושות הפנימיות של הנעורים.
סאראצאני מצייר בצורה אקספרסיוניסטית ביותר את המעוף עצמו, מעל האי הפרוש למטה והאוקיאנוס המתרחק. השמיים "תפושים" על ידי שני הגופים האנושיים והבשרניים, רגע לפני האסון. האב דואה עם מוטת כנפיו האדירה, בלי להזכיר במאומה מעוף של ציפור כלשהי, כי גופו מוחשי, שרירי וכבד, וארציותו מגבירה את הפלא שבמראה אדם מעופף. מראה הבן דומה, אך בהבדל קטן, אחת מכנפיו מתחילה להתפרק, והצייר עצר אם כך את הרגע שבו בהכרח תגיע הנפילה והצלילה המואצת כלפי מטה, אל תוך האוקיאנוס המתקרב. הנקודה המעניינת ביותר בציור היא תנועת הסבת הראש אחורנית, מצד האב.


לא די שהפר את הצורה האווירודינמית... הדרושה למכאניות של התעופה, אלא שבשנייה זו הבין את המשמעות הטרגית של כשלונו, הפעם בלי יכולת להושיע, בשום תחבולה שהיא.


ברויגל התקדם הלאה בקו העלילתי. הפרספקטיבה הידועה של הצייר שימשה אותו בעבודה זו כדי להביע את אכזבתו מאטימותם של בני האדם "המסודרים" - אדישותם לערכי היופי, התעוזה והמאבק בסבל. האיכר המצוייד היטב במעגל הקדמי עוסק בחרישה יסודית ובתחושת ביטחון בעתידו. הדייג בשורה מתחת, גם הוא מתמקד בעיסוקו מתוך סבלנות מוצקה ומחוסרת דאגות. הספינה במרחב המים שטה לה לדרכה, עמוסת סחורות וצמודה למסלולה המסחרי הקבוע. רק גופתו של איקרוס, ששקועה כבר בחציה במים, צונחת לה בודדה ובלתי מובחנת, כשרגליו עד מפשעתו עוד מגיחים לאויר העולם בפרפור אחרון.


ציורו של מאטיס קרוב מכולם לסגנון המופשט. האקספרסיוניזם מובע בצבעי כחול ואדום עזים, כאשר צלליתו של איקארוס דואה ללא כיוון ברחבי השמיים, ונקודת הלב האדומה לוהטת כשמש. נראה כי איקרוס בצורתו הבלתי ברורה מביע יותר מהאחרים את חוסר הכיוון שהגיע אליו האדם המודרני, השואף לגבהים אך בלתי מצוייד בחוסן הפנימי התואם את קצב הקידמה.


לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד -
חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

קורס אוטוקאד - לראות את העולם בכל מימד

קורס אוטוקאד - לראות את העולם בכל מימד
קורס אוטוקאד מיועד לכל מי שנדרש ומעוניין להכיר את תכנת אוטוקאד (AutoCad) על בוריה - הלא זוהי תכנת השרטוט הנפוצה מבית חברת התכנה Autodesk. קורס אוטוקאד עונה על צורך זה בעבור אדריכלים, אדריכלי נוף, מעצבי פנים, הנדסאים, שרטטים, מעצבים תעשייתיים, מהנדסי מכונות ומהנדסים אזרחיים, ולמעשה לכל מי שעבודתם מצריכה שרטוט בדו-ממד ובתלת-ממד. כיום אוטוקאד היא התכנה המובילה בתחום השרטוט ובקרב אוכלוסייה זו של מתכנני בנייה, אדריכלות ותשתיות, ולכן, קורס אוטוקאד במתכונת מסודרת ומלאה הוא מחויב המציאות.

קורס אוטוקאד בדו-ממד
כאמור, תכנת אוטוקאד היא הכלי השמיש ביותר בקרב אוכלוסיית המעצבים והאדריכלים, ולכן, סטודנטים לעיצוב, לאדריכלות וכו', צריכים לעבור הכשרה מסודרת לשימוש מושכל בתכנה. קורס בתכנת אוטוקאד מאפשר היכרות מקסימלית עם התכנה, מיומנויות שימוש, וכלים לניצולה באופן היעיל ביותר לצרכים של תכנון, שרטוט והדמיה אדריכלית ממוחשבת. קורס אוטוקאד המכשיר לשימוש בתכנה מלמד את עקרונות העבודה עם התכנה בדו ממד: הכרת הממשק, ידיעת כל שיטות השרטוט שהיא מאפשרת, שימוש בעזרי שרטוט, שימוש בפקודות ליצירת אובייקטים, לעריכתם ולשכפולם, אופן העבודה בשכבות, שימוש ויצירה של בלוקים, יצירת טקסט עבודה על מידות, וביצוע שרטוטים של תכניות, חתכים וחזיתות.

קורס אוטוקאד בתלת-ממד
קורס אוטוקאד ללימוד התכנה בתלת ממד כולל את לימוד כל אפשרויות השרטוט וההדמיה הנוספות, שיש ללמוד גם אותן באופן מעמיק ומקיף. קורס אוטוקאד המלמד את התכנה בגרסת התלת ממד מכשיר למיומנויות של יצירת גופים מוצקים ומשטחים, כלים לעריכת גופים תלת ממדיים ושינוי גופים קיימים מסוג זה, יכולות עריכה של גיליונות בתלת ממד, בחירת מצלמות, יצירת מודל תלת ממדי, ויזואליזציה והדמיה, אופני יצירת גופי תאורה מלאכותית ואור שמש, שילוב אובייקטים חיצוניים במודל כולל עצים ואנשים, יצירת סרט אנימציה מהמודל, והדפסה בתלת מימד.

קורס אוטוקאד - הכרחי וחיוני
קורס אוטוקאד הוא שלב הכרחי וחיוני בדרך לעסוק בתחום העיצוב או האדריכלות, מאחר ששרטוט והדמיה אדריכלית הם צרכים בסיסיים ויומיומיים של בעלי המקצועות הללו - בין אם הם עצמאיים, ובין אם בעלי תפקידים במשרדי אדריכלות, עיצוב פנים או שרטוט ממוחשב. קורס אוטוקאד מקנה לאלה מסוגלות לתכנן, להמחיש וליצור שרטוטים על בסיס רעיונותיהם.
בסיס עבודתו של האדריכל או המעצב הוא יצירה, עריכה ופיתוח חלופות לתכנון, ואין דרך טובה יותר מאשר לעשות זאת בסביבת תכנון עדכנית כסביבת אוטוקאד. סביבה זו נלמדת היטב במהלך קורס אוטוקאד, מה שמבטיח דבר נוסף שלא היה קיים קודם לכן, ולא פחות חשוב בימינו: עמידה בלחצי זמן ובסטנדרטים הגבוהים בשוק. בכל שלב שהוא, בדרך לעסוק באדריכלות או בעיצוב באופן מקצועי ושוטף, מומלץ לרכוש את הכלים והמיומנויות הנדרשים כדי לשלוט בתכנה בצורה מלאה, ולעבור קורס אוטוקאד, שכן זהו תנאי שמעסיקים דורשים מכל מועמד לעבודה שמיועד לעסוק בתחומים אלה.

לפרטים נוספים: קווים המכון לעיצוב ואדריכלות