יום שבת, 25 באפריל 2009

טכניון - עיצוב בעולם טכנולוגי
בעקבות הטכנולוגיות החדשות והמתקדמות שפוקדות את עולמנו, והמחשוב המתקדם שבא לידי ביטוי בהקשר של עולם העיצוב בתוכנות העיצוב והתכנון התלת ממדי – יהיה זה רק הגיוני לבחור ללמוד תחום המשיק לעולם הטכנולוגיה בצורה כה ברורה דווקא במוסד כמו טכניון – שכן מדובר במוסד הלימודים האקדמי המוביל בעולם בתחום לימודי הטכנולוגיה וההנדסה. ובכל זאת, מה שמעניין הוא שהאתגר הגדול בעולם העיצוב והטכנולוגיה הוא דווקא היכולת להגיע לפשטות מקסימאלית בפועל ולפונקציונאליות המרבית, תוך שימוש בכל הכלים המדעיים והיישומים בשטח. כשם שיש מגוון רחב של טכנולוגיות, קיים גם מגוון של מעצבים וארכיטקטים בשוק, והתחרות היא גבוהה – גם בלימודים עצמם וגם במהלך הקריירה ולאורכה.

טכניון – תנאי קבלה
הקבלה לימודי אדריכלות בטכניון מצריכה ציוני בגרות ופסיכומטרי גבוהים במיוחד, ושאר יכולות הנבחנות בתהליך הקבלה ללימודים. טכניון הוא המוסד הגבוה המכובד ביותר בארץ, והשואפים להתקבל ללימודים בו מכוונים גבוה ככל האפשר. מאחר שתהליך הקבלה וכך גם תהליך הלמידה עצמו הוא איננו עניין פשוט, רבים מוצאים עצמם עוברים הכשרות מכינה שמאפשרות העלאת הסיכויים להצליח ולא רק להתקבל ללימודים – אלא גם לעבור בהצלחה את המסלול הממושך עצמו על שלביו, מכשוליו ואתגריו הרבים. מכון קווים לעיצוב ולאדריכלות מאפשר הכנה מוקדמת מקיפה, מעמיקה ורחבה דיה על מנת להבטיח מוכנות מקסימאלית לתהליכים אלו במוסד הלימוד האקדמי טכניון.

טכניון ולימודי ארכיטקטורה
מוסד הלימודים האקדמי המוביל בעולם בתחום לימודי הטכנולוגיה וההנדסה, טכניון, נמצא על הר הכרמל שבחיפה ונוסד בשנת 1924. הטכניון מציע לימודי ארכיטקטורה הניתנים במסגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הנמשכים חמש שנים. לימודי אדריכלות הנוף בטכניון נמשכים ארבע שנות לימוד. הטכניון מציע גם תכנית ללימודי תואר שני בתחום זה – תואר שני בארכיטקטורה ובינוי ערים, ותואר שני אחר בתכנון ערים ובעיצוב תעשייתי. תכנית לימודי אדריכלות של הטכניון מקיפה ביותר וכוללת את כל הנושאים הרלוונטיים הדרושים להכשרתם של ארכיטקטים אקדמאיים: אדריכלות ובינוי ערים, אדריכלות מבנים, עיצוב עירוני, עיצוב פנים, שיטות ומודלים כמותיים בתכנון, טכנולוגיה של בנייה ותעשייה, שימושי מחשב בתכנון אדריכלי ועיצוב, בקרת סביבה ואנרגיה בתכנון, ויחסי אדם וסביבה.

טכניון ולימודי אדריכלות נוף
טכניון מכשיר אקדמית גם לתחום אדריכלות הנוף במסלול לימודים הנמשך חמש שנים לתואר B.L.A המאושר על פי תקנות המהנדסים והאדריכלים בישראל. במסגרת הלימודים נלמדים הנושאים תולדות אדריכלות נוף, לימודי נופים, תכנון הנדסי של מרחב ובנייה בגן, הכרת הצומח ותכנון על ידי צמחיה, תכנון משאבי נוף, טבע וסביבה, ולימודי השלמה בעיצוב, באמנות ובאדריכלות, בסוציולוגיה ופסיכולוגיה למתכננים, וביישומי מחשב. מוסד הלימודים הגבוה, טכניון, כאמור, מכשיר גם לתארים שניים בתחום האדריכלות: מגיסטר למדעים באדריכלות ובינוי ערים, מגיסטר למדעים בתכנון ערים ואזורים, ומגיסטר למדעים בעיצוב תעשייתי לבוגרים.

פרטים נוספים אודות הטכניון, מבחני הכניסה ותנאי הקבלה ניתן למצוא באתר קווים המכינה לעיצוב ואדריכלות
http://www.cavim.co.il

לימודי אדריכלות - אפשר לבנות על זה !

לימודי אדריכלות – אפשר לבנות על זה!

לימודי אדריכלות תמיד נחשבו - יוקרתיים. מדובר במקצוע מאתגר ויצירתי אולם חשוב להבין כי הדרך אל ההתמקצעות, קרי: לימודי אדריכלות דורשת התמדה, כשרון והרבה עבודה קשה.

אנשים רבים שבויים בהנחה כי בעת לימודי אדריכלות נחשפים הסטודנטים לאמנות במובן הטהור של המילה, אך מיתוס זה חייב להתנפץ. מקצוע האדריכלות אמנם טומן בחובו אלמנטים רבים של אמנות ויצירתיות אך זהו גם מקצוע פרקטי, מעשי הטומן בחובו חשיבה פונקציונאלית ויכולת יישומית גבוהה. עובדה זו משפיעה בהכרח גם על מהלך לימודי אדריכלות ועל הנושאים הנלמדים בה. בנוסף ללימודי אמנות נחשף הסטודנט לעוד מכלול רחב של נושאים שאינם נכנסים לקטגוריה הטהורה של אמנות לשמה. כך למשל במהלך לימודי אדריכלות הסטודנטים לומדים : מתמטיקה, אנגלית, פיסיקה, אינסטלציה, מיזוג אוויר, תאורה, עקרונות בנייה, חוקי בניה, אקוסטיקה, תכנון אקלימי וכל זאת לצד קורסים עיוניים כגון מבוא לעיצוב, עיצוב פנים, עיצוב מוצר, שרטוט, תולדות האמנות ועוד.

אדריכלות איננה, כאמור, אומנות חופשית, אך היא בהחלט סוג של אומנות וכמו כל אומנות גם היא דורשת כשרון ומעוף. ממש כשם שבימי הביניים, ציירים לא ציירו באופן חופשי, אלא לפי בקשות הכנסייה, כך גם האדריכל כפוף לאילוצים ודרישות: מחד כפוף האדריכל לדרישותיו של יזם הבניה או הלקוח ומאידך הוא כפוף לתקנים, חוקים, פרקטיקה, נוחיות ופונקציונאליות.

לימודי אדריכלות – בונים קריירה
לימודי אדריכלות נמשכים על פי רוב חמש שנים לתואר אקדמי או שנתיים ןחצי לתואר הנדסאי אדריכלות. הסיבה שלימודים אלו הם ארוכים יחסית, טמונה בעובדה שמדובר במקצוע מאתגר קשה ותובעני ויש הרבה דברים ללמוד.
לימודי אדריכלות אפשריים בכמה מסלולים עיקריים: תואר ראשון או תואר הנדסאי. בתוך קטגוריות אלו של לימודי אדריכלות תמצאו תת התמחויות: לימודי אדריכלות, לימודי אדריכלות נוף, לימודי אדריכלות הכוללים גם תעודת הוראה.

תנאי קבלה עבור לימודי אדריכלות משתנים מעט מבית ספר לבית ספר, אך על פי רוב יש צורך לעבור מבחן קבלה, ראיון אישי, על המועמד להיות בעל תעודת בגרות מלאה, ציון טוב במבחן הפסיכומטרי וכמובן, תיק עבודות מכובד שיעיד על כישרונו ועל הפוטנציאל של המועמד.

מאחר והכניסה למוסדות המלמדים לימודי אדריכלות עיתים קשה, לרשות סטודנטים עומדות מכינות לעיצוב קדם אקדמיות, שתכליתן הכנת דור הסטודנטים של העתיד. מכינות אלו, כשמן כן הן, מכינות את הסטודנטים ללימודים הגבוהים ואף מסייעים להם להתקבל, הלכה למעשה, למוסדות בהם ניתן ללמוד אדריכלות.

כיום יש בארץ 5 בתי ספר המלמדים לתואר B.Arch ומספר לא מבוטל של מכללות לתואר הנדסאי אדריכלות המאפשרים לכל אדם מוכשר ללמוד אדריכלות, ולעסוק בעתיד בתחום. בוגרי לימודי אדריכלות יכולים להשתלב בכל הסקטורים הקיימים כיום: בסקטור הפרטי, הציבורי והעסקי – כל מה שצריך זה רק לסיים בהצלחה לימודי אדריכלות ולבחור.
אם כן, נראה כי לימודי אדריכלות הם בהחלט לימודים שאפשר לבנות עליהם.

פרטים נוספים בנושא לימודי אדריכלות ניתן למצוא באתר קווים – המכון לעיצוב ואדריכלות
http://www.cavim.co.il

עיצוב ופרזנטציה

עיצוב ופרזנטציהה
פרזנטציה היא מעין עיצוב בתלת-מימד, בגבולות הזמן והמקום המוקצבים לאירוע.במישור התרבותי אנו נמצאים כיום בעולם פוסט מודרני, שבו נחצים במכוון הגבולות בין ז'אנר אחד למישנהו. למשל, מה שהופרד בעבר בין תחום הפיסול לציור, כבר התמזג לתוך מסגרת אחת. אנו מכירים את הקולאז', שהתפתח לכדי הדבקת עצמים תלת-ממדיים על משטח מצוייר, וכן להוספת כיתוביות בצורת ציטוט לירי לתוך שטח הציור, הפסל, והצילום. העירוב משתקף בבירור במיצגים מעולם הוידיאו-ארט.

למעשה חלים קשרי-הגומלין הללו גם על הפרזנטציה, שמשלבת אלמנטים של הרצאת דברים עם המחשה בתמונה או במצגת. אך הרבה מן האפקט מועשר בעיצוב הסביבתי של ה- ''show וראוי לשים דגש על עיצוב פנים של המיתחם.
המינון בין מרכיבי הפרזנטציה הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה. אם המגיש עצמו הצטייד במצגת - שילוב מוצלח לכל הדעות - ראוי לפנות מראש דרכי גישה לחיבורים האלקטרוניים ולא להיתלות במצגת 'שתעשה את העבודה'...

עיצוב חלל ההתכנסות הוא היבט חשוב בפרזנטציה.
עיצוב הרקע הוא בגדר תפאורה המותאמת לנושא, ותורמת לריכוז המבט אל עבר במת ההגשה.
פעלולים טכנולוגיים במינון הנכון יכולים לשדרג את הגורם החדשני שהפרזנטציה מעוניינת להדגיש.
לעיצוב עמדת המרצה, המגיש מופע עכשווי, יש השפעה כפולה ומכופלת על הצופים, כמאתגר אינטראקציה בינם לבין המנחה.
למשל - מחיצות ניידות שעליהן מוקרנת בהגדלה תמונת נוף אופיינית או מפת האזור שעליו מדובר בנושא,
או לחילופין טבלה או תרשים קבוע הממחיש את ההסבר המילולי, מאפשרות מראה פאנורמי שניתן לחזור אליו בכל שלב של ההרצאה. המחיצות עצמן עשויות להתחלף בפרקי זמן מוגדרים במהלך ההגשה, ולהשתלב עם שקופיות המצגת, שגלילתן אחת לאחת מספקת את המידגמים הפרטניים לכל סעיף. עיצוב השולחן, המפה, הצבת הפריט האסתטי או הסמלי שיאפיין את הנושא (דגם בנייה, מכשיר חדשני, מותג מעניין) תומכים מצידם במסגרת הדקורטיבית ההולמת את המעמד.

כמו-כן כדאי לרהט את עמדת ההגשה כיד הדמיון, אם בהצבת כורסה ביתית ושולחן תה נייד עם תיקרובת טעימה, כפרטים שנועדו "לשבור את הקיר הרביעי" בין העמדה לקהל, ובכך לעודד אינטראקציה עם הקהל, בשלב הדיון והתגובות). חשוב שבפרזנטציה המנחה עצמו ישדר הרגשת נינוחות וקלילות, ולשם כך האוירה הביתית של עיצוב פנים אסתטי תתפקד כמשוב מסייע.

כמובן שניתן לבחור את הטעם המתאים מתוך קשת הסגנונות הרחבה, בין המראה הנועז (קיר צבוע אדום, פרגוד אוריינטלי) לבין העיצוב הרך (או המראה ה'ניו-אייג'י') - תלוי בשכבת הגיל או בפלח החברתי של קהל היעד.כל פעלול אלקטרוני או קרן לייזר ססגונית המפלחת את החלל ברגעים המחושבים מראש, טובים לשבירת הרצף המכביד, ותורמים לאנרגיה ולעניין בלי לפגום באמת בריכוז.

על מעצב הפרזנטציה מוטל אפוא לתכנן את האירוע בכמה רבדים :- לבחור את הזווית הטובה ביותר לצפייה מכיוון הקהל, כגון לחשב מהו המרחק מהמגיש, בהתאם לאוירה הרצויה - במעגל 'אינטימי' או ברדיוס רחב- למקם את המגיש בנקודת ניראות טובה, מכל זוית באולם, כולל סידורי תאורה- לבחור סגנון עיצוב ל'תפאורת הרקע', בצבעים מרשימים או ברמז עיטורי- לספק מושבים נוחים , בצורה מידתית, כדי לשמור על העירנות ורמת הקליטה של הנאספים
המכלול המטופח, העוטף את המשתתפים, יכול לפתח הרגשת השתייכות ולהפוך את המקום למוקד משיכה למפגשים נוספים.

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

סוריאליזם

סוריאליזם
הזרם האמנותי המיוחד הזה כשמו כן הוא: מעל ומעבר לריאליזם. אך הוא ניבדל מהציור הפנטסטי ומזרמים אחרים השמים דגש על הדמיון. ייחודו העיקרי מובחן בצירוף הבלתי סביר, בין יסודות ריאליסטיים בעליל לבין יסודות דמיוניים, תחת קורת גג אחת. אם סלבאדור דאלי מציג שעונים "נוזלים", המפקיעים את יעודם כמודדי הזמן המדויק,

בכל זאת לוח השעון מחקה במדויק את הקוים הדקים של הספרות והמחוגים, וכל מבנה השעון נראה כמעט כחפץ ריאלי שהותך בחום לוהט. עדיין אין הגיון בגדלם הבלתי סביר של השעונים המונחים על מתקן הנדסי ועל רקע חוף נקי וים צלול. לפחות כותרת התמונה "התמדת הזכרון" נותנת קצה חוט להבנתה: אם השעונים מסמלים את הזמן הריאלי, תחושת הזמן בזכרוננו מאבדת כמובן את ההקשר הכרונולוגי, וכמו בחלום, אין אחיזה בעובדות בטוחות ומדידות.

הסוריאליסטים העדיפו את הווית החלום והתת-מודע על פני המציאות הנראית לעין. כתגובה לעולם שבטחונותיו התערערו, בראשית המאה העשרים, שאפו האמנים לבטא את קריסת המסגרות המיושנות.

הנסיון של תנועת ה"דאדא" שבישרה את הסוריאליזם, לטרוף את הקלפים, היה צעד ראשון לצאת נגד המימסד המסודר והמאכזב, ולהתחיל מבראשית, כמו ילד שטרם הגיע לשלב הדיבור והביטוי הברור. ההברות דא דא הציגו חיקוי לשפה הטרומית של הילד שעולמו עדיין לא התגבש לתמונה ברורה.

הזרמים המהפכניים הללו התגבשו בחבורות של סופרים ואמנים, תחילה בשוויץ (עם המייסד של ה"דאדא" - טריסטאן צארה) ולאחר מכן בפאריז, סביב אנשי ספרות כגון פול אלואר ואנדרה ברטון ואמנים רב תחומיים, כגון הנס ארפ ואפולינר, שהיו גם משוררים וגם ציירים. זוועות מלחמת העולם הראשונה הגבירו את המוטיבציה הביקורתית של הסוריאליזם.

הביקורת שהתבטאה בהרס המוסכמות ושיבוש הסדר הקיים בציור ובשירה התפתחה במקביל לבריחה אל מחוזות הדמיון וה"אי-היגיון", כאקט של שיחרור מכללים שאבד עליהם הכלח. אפקט הצחוק שמפיקים התוצרים הסוריאליסטיים גם הוא מגוייס לטובת תחושת השחרור מכבלי האמיתות הישנות שנחשפו בחוסר תכליתן. מאגריט מצייר פורטרט עצמי שבו, באופן תמוה, משתקף במראה העורף ולא הפנים, או מצייר רחוב שבו מטיילים אדונים מכובדים חבושי כובע צילינדר מטופח, מול נשים בעירום, ביחס מנוכר ואדיש. במאי הקולנוע הספרדי לואי בונואל יוצר את הסרט הסוריאליסטי הראשון "כלב אנדלוסי" שבו מעבירים תער על עין מוגדלת...

אכן, היסוד הברוטאלי גם הוא נמצא בין מרכיבי הזרם הסוריאלסטי, אך לא בבחינת אימה לשם אימה, אלא להפקת הצמרמורת המעוררת תחושות רדומות, כמעין חלום המשחרר מפחדים. עצמת יופיו של הציור הסוריאליסטי, שהוגדר כ"יופי מזעזע" יוחסה לצירוף השרירותי של תחומים ועצמים הרחוקים זה מזה במציאות החיצונית. בכוונת הסוריאליסטים נועד הזעזוע ליצור בתודעת הצופה מושג חדש, שנולד מן המפגש המפתיע.

הסוריאליזם מהווה את הפריצה הממשית לתרבות המודרנית, בעיקר בשאלות שהוא מעלה, ובתהייה על מצבו האבסורדי של האדם בעולם חילוני קאוטי, נטול תשובות "מוכנות מראש".

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

עיצוב - מה כחול , מה לבן

עיצוב - מה כחול, מה לבן
יום העצמאות מעצם הגדרתו מחבר בין עצמאותו של היחיד לבין תפישת העצמאות של הכלל.
מקום ניכבד באוירה המרוממת נובע מן ההתמזגות האישית בתוך המוני החוגגים. בחג הציוני הזה קיימת הסכמה כללית על חשיבותו של מרחב מחייה חופשי המשותף לאזרח ולסובבים אותו.
----------
לאור העיקרון המשותף ראוי לשמר בכל עיצוב פנים את סמלי החג,
כשפה המובנת לכל וכתזכורת לאנרגיה הראשונית שהתניעה את הקמת המדינה.
----------
הצורך בהתחברות מחדש יכול להתבטא בהזרמת תכנים אקטואליים לתוך התבנית המוכרת, אם בגיוון הצבעים והצורות ואם בשימוש בכלים העדכניים שמעמידה לרשותנו הטכנולוגיה המתקדמת.
----------
נתמקד לדוגמה בצבעי החג המובהקים, שהפכו למותג כחול - לבן בשטחים רבים,
החל בסחר הפנימי וסחר חוץ ועד כותרות למפעלי תרבות ואמנות, שבהם מוצג התוצר כמאפיין איכות מקומית.
----------
כיוון ששבוע החג מוצף בדגלים ודיגלונים בכחול לבן ובסמל המגן דוד,
מוטב להשאיר את השילוב הקבוע למרחב הציבורי, ואילו בעבודה על עיצוב פנים להפריד בין המרכיבים, צבע צבע ותכליתו החוויתית.
----------
- הצבע הלבן השולט במראה החג אין כמוהו להבעת הטוהר, הפשטות וההתחלה מבראשית. כמו בלבוש,
הלובן ניכר בכל פינה - בסיוד, במפות, בוילונות, בפרחי הנרקיסים, החבצלות וההרדוף. ניתן להעצים אותו באפקטים של אור, באהילים לבנים או כסופים, וכן בפעלולי לייזר לתאורת עיצוב פנים מודרנית.
----------
- הכחול הוא כמובן עתיר גוונים במידה שתקצר היריעה למנותם. מעל ומעבר לתכלת הים והשמיים האופיינית לארצנו, קיימת קשת רחבה של הכחול בשלל גווניו, הניבדלים זה מזה בערכם, בעומקם, במקור החומר, באפקט המוקרן מהם ובאופני השימוש. נבחין בצבע הייחודי של הספיר, שמיוחס במקורות לתחום הקודש, כאבן חן בין תריסר אבני החושן ובחזון המרכבה של יחזקאל. אבן הספיר השקופה סיפקה חומר רב לסמלי הרקיע בשירה ובאמנות.
----------
- בצד כחול הספיר נמצא מבחר אבני חן הנוטים לירוק ולכהה כגון הלאפיס (לאפיס לאזולי), הטורקיז והטופאז, המשדרים ססגוניות או קסם, בכפוף למקום קיבוען -כשיבוץ בפסיפס הקיר או השולחן (וכמובן כתכשיט).
----------
- ה'כוחלה' האופיינית לסיוד בתי המזרח נודעת כחומר הבולם את להט האור המסנוור, ומקיימת בפועל את הסתגלות האדם לסביבתו ואת יחסי הגומלין בין האדם לטבע.
----------
נוכל להשתמש במכלול המשמעויות והסמלים הללו כבסיס לעיצוב החגיגי של חלל המגורים. מרפסת שתסוייד בכוחלה תחזיר אותנו לבסיס המזרחי של מיקומנו במרחב, עם התחברות לקו האקולוגי השולט בכיפה. חלונות המעוטרים בהדבקות בגון הספיר או הטורקיז יקרינו הוד וזוהר עמוק, במשולב עם האור המסתנן לתוך החלל ומשתבר לגווני מישנה המשרים אוירת קסם.הדגשת הפלא בחוויה הכחולה הולמת בהחלט את החג: הרעיון הציוני של המדינה בדרך - הוא בגדר נס מודרני של חלום עתיק שהגשים את עצמו.

לאוהבי עיצוב פנים , אדריכלות , אמנות ועוד - חומרים מענינים באתר הבית של קווים - http://www.cavim.co.il/
למאמרים נוספים על אמנים / זרמים ואמנות בלינק הבא

יום שישי, 17 באפריל 2009

עיצוב , בית ישראלי



עיצוב - בית ישראלי

איך ניתן לאפיין בית ישראלי ?
האם לאחר ששים שנות המדינה ומאה שנות תל אביב מתגבשת תפישה אקטואלית על אופיו של הבית הישראלי ? עידן כור ההיתוך, שהיתווה את הבנייה האחידה - בשיכונים, מרכזי שכונות, בתי דירות קומפקטיים, כבר מאחורינו.
מי חשב בזמנו על עיצוב פנים או על טעם אישי בריהוט ?
מי התפנה לאיבזור חלל המגורים או המטבח, מעל ומעבר לתיפקודם הבסיסי ?
הממד האסתטי הצטמצם בהסתגלות לתנאים , כאשר 'מיטות סוכנות' הצטרפו למיטלטלים ולארונות מאולתרים כדי ליצור באופן כללי את המסגרת הביתית.




אף השכבה החברתית האמידה לא התפנתה לרוב לקונספט ישראלי בתחומי אדריכלות וסביבה.
החשיבה העיצובית נעה בין שימור הסגנון המיובא מארצות המוצא לבין פיתוח מושגי פולקלור, מתוך חיקוי מדומה של שורשים מקומיים. בשכבות הביניים שלט זמן רב הסלון הסטנדארטי, בשינוי מה של טיב ועלות התלויים בהכנסותיו של בעל הבית.
קל יותר לגופים מישרדיים לעצב את פני האדריכלות העירונית באיפיון ישראלי, מאשר לגבש תפישת עיצוב של בית מקומי.
ישנן והיו נסיונות תכנוניים ומעשיים להגדיר בפועל את העיר הישראלית, וככל שהשיקולים יהיו פרי שיתוף פעולה בין הגופים הנוגעים בדבר, כן ייטב. הפלורליזם של חברת הגירה הוא מטבעו מורכב ורב-פנים, כך שעבודה משותפת של גורמים מקטגוריות שונות היא אפילו תנאי להתקבלות תוצאה קולעת.


החל בתחום האקדמאי (ארכיאולוגיה, אמנות, ידע עם) ועד לתחום הכלכלי והאקולוגי - הנושא יכול לעניין גופים עסקיים כמו גם מומחי אדריכלות שהרעיון 'בוער' בנפשם. על פי המחקר שפורסם ב-2006 בנושא העיר הישראלית, "כמעט מתבקש לנסות להכריז על העיר הישראלית האולטימטיבית". המפתיע בספר הוא שבצד הדגם התל-אביבי (המיושן והראנדומלי) המודל הנבחר הוא העיר אשדוד, שבה החשיבה היטרימה את הבנייה ואכן יצרה תנאים לקיימות נעימה. העיר מגלמת מפגש בין תעשייה ונמל, בין תעבורה אורבאנית חכמה לטיפוח סביבה ירוקה. ("העיר הישראלית",הוצאת רסלינג, עמ' , 99,98)
המצב שונה בתחומי עיצוב פנים.


כאן השטח פתוח לכאורה להתפתחות יצירתית חופשית, שנובעת מתמונת העולם האמנותית של המעצב או הדייר הפרטי. ובכל זאת אנו יכולים להצביע על קו מובהק שמאפיין את בתי איטליה, יוון, או לדבר, בהתאם, על סגנון טורקי, איטלקי, רוסי, וכן פטיו ספרדי, מרפסת ים-תיכונית, חלון צרפתי וכן הלאה. לאור זאת,
מה ניתן להציע בדמות הבית הישראלי ?- האם עליו לקיים הרמוניה עם הנוף החיצוני ? ברור שעיצוב אישי המאמץ אופנות מסורתיות,
התפור על טעמו של הדייר אך נמצא בדיסהרמוניה עם הסביבה הילידית תהווה כיום צרימה לטעם הטוב.
- האם יש מקום להתייחסות כלשהי למקורות ? למסורת ? להווי המקומי ?
ואיזה מקום תופש 'הראש הצעיר', כדור שמכתיב יותר ויותר את אופיה של הקיימות ולרוב קובע את קצב החיים ואת התמיכה באיכות הסביבה.
שאלת היסוד היא האם להנציח את הפלורליזם ובכך, חלילה, להעמיק את הפלגנות הישראלית ולהעבירה גם למגרש הביתי ?
או פשוט לגלות את המכנים המשותפים, שעליהם גדלה החברה הישראלית, החל ברקע הצבאי והבטחוני (המגונן) ועד התנאים האקלימיים הנוחים, המכוננים תפישה פתוחה אל החוץ ואל המתגוררים בשכנות.


נראה שעצם החשיבה על הבסיס הרחב של הקוים המשותפים לדור הילידי
יכולה להניב יבול נאה של רעיונות על תוצר אותנטי של אדריכלות. עיצוב פנים ישראלי יכול למזג בהרמוניה מיגוון אלמנטים תחת קורת גג אחת. למשל : - לשלב בין פתיחות מירבית לאויר ולאור (קיר- חלון, פלישת הגן אל תוך חלל המגורים, מעברים רחבים ונגישים בין החדרים והמפלסים), לבין מיגון חיצוני ( מערכת סגירה מתוחכמת) ;


- לפזר רמזים לאורנמנטים מזרחיים (שטיחון, כד פינתי, פיתוחי סורגים), בחלל מגורים ששולט בו הקו ה"נקי", ברוח העיצוב המודרני.
- לפנות די מרחב לתנועה הצעירה של ילדי הבית: מספר דלתות לכניסה, חדרים חיצוניים עם כניסה נפרדת, למתבגרים, ואף חדרי סטודיו שיוסבו בעתיד לחדרי אירוח, לבנים החוזרים לעת חופשה צבאית או המשלימים לימודיהם לאחר השירות הצבאי.
במדינה שעדיין ניבנית והולכת, נמצא קרקע פורה ליצירתיות, מתוך התחשבות בזולת ובמינון הנכון לכל נפש.
לאתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

יום חמישי, 16 באפריל 2009

לימודי עיצוב הלכה למעשה

לימודי עיצוב - הלכה ומעשה !

לימודי עיצוב מכשירים את הדור הבא של המעצבים. אם אתם מעוניינים להימנות על הקבוצה המצומצמת המעצבת את חיינו וסביבתנו כדאי לכם לשקול ברצינות לימודי עיצוב.

מאחר ועולם העיצוב הוא עולם גדול הטומן בחובו התמחויות שונות בכתבה זו אנסה לשפוך אור על חלק מתחומי העיצוב הנלמדים בבתי ספר שונים בארץ ובעולם כולו. בצורה כזו, תוכלו לקבל מושג מה משמעותו האמיתית של כל תחום ותחום ואם אתם מתלבטים באיזה מסלול לימודי עיצוב לבחור, תוכלו לקבל השראה וחומר למחשבה בכתבה זו.

לימודי עיצוב – חומר למחשבה

לימודי עיצוב גראפי או תקשורת חזותית – אם עיצוב לוגואים, שלטי חוצות, פרסומות במגזינים, עיצוב אתרי אינטרנט, באנרים ואנימציה מעניינים אותך, אז מסלול לימודי עיצוב גראפי זה המסלול עבורך. מסלול ז מקנה לסטודנט כלים ומיומנויות החל מטכניקות רישום, טופוגרפיה (פונטים), צבעים, תוך מתן דגש רב על לימוד תוכנות מחשב גראפיות כגון פוטושופ, פלאש ואילוסריטור, ואף שפות תכנות לבניית אתרים כמו שפת HTML.

לימודי עיצוב פנים – לימודים אלו מתרכזים בעיצוב מרחבים פנימיים. אם עיצוב בתים פרטיים או עיצוב חללים מסחריים וציבוריים מעניינים אותך, אז מסלול לימודי עיצוב פנים הוא המסלול עבורך. במהלך לימודי עיצוב פנים נחשפים הסטודנטים למכלול רחב של נושאים: רישום, קומפוזיציה, צבעים, שפה ויזואלית, עקרונות בבנייה, חשיבה יצירתית, תאורה, ריהוט, שרטוט אדריכלי, תוכנות מחשב, תלת מימד ועוד.

לימודי אדריכלות – מסלול זה נחשב למסלול מאתגר יותר, ומועמדים ללימודי אדריכלות יכולים כיום לבחור בין שני מסלולי לימוד עיקריים: לימודי תואר ראשון או מסלול תואר הנדסאי באדריכלות בשילוב עם תואר ראשון. במהלך לימודי אדריכלות נלמדים הנושאים הבאים: פיזיקה, מתמטיקה, אנגלית טכנית, הנדסת אנוש, שרטוט, אקוסטיקה, אינסטלציה, חשמל, חומרי בניין, מיזוג אוויר, רישום, עיצוב דו מימדי, תכנון אקלימי, עקרונות בעיצוב ועוד.

לימודי עיצוב תעשייתי – או בשמם הנוסף לימודי עיצוב המוצר. בוגרי מסלול זה למעשה מעצבים מוצרים שונים ומגוונים, החל מעיצוב צעצועים לילדים ועד עיצוב אריזות עבור מוצרי מזון שונים. בדומה ללימודי אדריכלות גם מסלול לימודים זה מגיע בשני מסלולים עיקריים: לימודי עיצוב תעשייתי לתואר ראשון או לימודי הנדסאי בעיצוב תעשייתי. במהלך הלימודים רוכשים ידע מעשי ותיאורטי בנושאם הבאים: תוכנות מחשב, חומרים, צורה וצבע, מערכות וטכנולוגיה, שרטוט טכני, עיצוב מוצר, מיומנויות המחשה, בניית דגמים, הנדסת אנוש ועוד.

אם כן, נראה כי אלו הם מסלולי לימודי עיצוב הקיימים כיום. חשוב להבין כי בשנים האחרונות בתי הספר, המכונים והמכללות העלו את רף הכניסה למסלולים השונים עקב הביקוש ההולך וגובר, אך מנגד עומדים לרשות המועמדים כלים כגון מכינות לעיצוב שמסייעים למועמדים להגדיל את הסיכויים להתקבל למוסדות המציעים לימודי עיצוב הן על ידי לימוד מוקדם של חלק מהתכנים והן על ידי יצירת תיק עבודות והכנה למבחני הכניסה.

פרטים נוספים על לימודי עיצוב ניתן למצוא באתר קווים – המכון לעיצוב ואדריכלות
www.cavim.co.il

לימודי עיצוב בבית הספר שנקר

לימודי עיצוב בבית הספר שנקר
בבית הספר הגבוה לעיצוב, שנקר, ניתן לרכוש את מקצוע העיצוב על גווניו – אחד הכלים המהותיים ביותר שמאפשרים העברת מסרים, רגשות, תחושות ואווירה. כיום נודעת לעיצוב היכולת לייצר קשר רגשי בין היוצר לנמעניו הרבה יותר מאי פעם, ובשל החשיבות הרבה שניתנת לגורמים כצורה, צבע, תחושה, טיפוגרפיה והרמוניה, מקצועות העיצוב הפכו לנחשקים, והמיומנויות הנדרשות כדי לעסוק בהם, מעבר לכישרון מולד ולנטיית הלב, הן מיומנויות נרכשות שיש ללמוד באופן מעמיק, רחב ומקיף, ובצורה מקצועית ככל האפשר – כפי שנעשה בבי"ס שנקר. מטרת העל היא להצליח לעמוד בכללי השוק ובדרישות הקהל. ביה"ס שנקר שם לו למטרה לקדם את תחום העיצוב ואת תרומתו לחברה, לכלכלה ולתעשייה, וללמד עיצוב תוך הסתכלות על מגמות עכשוויות ובמבט לעתיד.

שנקר: מקצועות לימוד
בביה"ס הגבוה להנדסה ולעיצוב, שנקר, ניתן ללמוד את כל אחד מתחומי העיצוב באופן מעמיק ומקצועי: עיצוב אופנה, עיצוב טקסטיל, עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי, וגם תקשורת חזותית, אמנות רב תחומית, ומקצועות נוספים מעולם ההנדסה.
ביה"ס הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר נוסד לפני 35 שנה, והוא מוסד להשכלה גבוהה שבו ניתן ללמוד לתארים אקדמיים בתחומי העיצוב הללו במחירים המשתווים ללימודים באוניברסיטאות. שמו של ביה"ס שנקר הולך לפניו, ועמו מטרתו של בית הספר בקידום העיצוב ותרומתו לחברה. רבים מבוגריו הופכים למעצבים מובילים בארץ ובעולם בתחומים השונים, וזאת בזכות רמת הלימודים הגבוהה והבלתי מתפשרת, רמת ההוראה המקצועית, האווירה המיוחדת שמלווה את הסטודנטים בביה"ס שנקר במשך מסלול הלימודים שלהם, והתוצאה החשובה מכל – הוצאת הכישרון והנטייה הטבעית מן הכוח אל הפועל.

מכינה לבית הספר שנקר
ידוע כי דרישות הקבלה לכל אחד מתחומי הלימוד בבית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב, שנקר, גבוהות למדי, ובשל כך רבים מוצאים צורך בלימודי הכנה מתאימים, שיבטיחו את העלאת סיכוייהם להתקבל ללימודים ולהצליח בהם. זהו פיתרון יעיל ומומלץ לא רק לאלו שאין להם כל ניסיון קודם או ידע בעיצוב, ודרך הדרגתית ומקצועית דרכה ניתן להגיע לרמה הנדרשת על מנת לעבור בהצלחה את דרישות הסף ומבחני הקבלה.

במכון לעיצוב ולאדריכלות "קווים" ישנו מסלול מכינה ללימודי העיצוב והאדריכלות, שמקנה את כל היסודות המקצועיים והרעיוניים לטובת המטרה. המסלול מכין את הסטודנטים בצורה הטובה ביותר ללימודי העיצוב בביה"ס שנקר. במהלך המכינה הסטודנטים בונים גם את תיק העבודות הרלוונטי לתחום הנבחר שלהם, מקבלים הכנה לראיונות הקבלה ולמבחני הסף, ומסתייעים בייעוץ מקצועי לבחירת המסלול ההולם את הכישורים האישיים שלהם. הלימודים ב"קווים", בדומה ללימודים הגבוהים בביה"ס שנקר, הם לימודים הדרגתיים ומקיפים הכוללים הן חלקים תיאורטיים והן מרכיבים מעשיים בפורמט של למידה בסדנאות. רבים מתלמידי ביה"ס הגבוה לעיצוב ולאדריכלות שנקר הם תלמידים שהכינו עצמם מבעוד מועד בצורה מקצועית ויעילה שכזאת.

פרטים נוספים בנושא שנקר, תהליכי הקבלה ומבחני הכניסה ניתן למצוא באתר קווים – המכינה לעיצוב ואדריכלות.
www.cavim.co.il

יום ראשון, 12 באפריל 2009

עיצוב פנים

עבר, הווה עתידעיצוב פנים נוגע לכל מה שמתרחש בתוך חלל נתון : קירות, דלתות, חלונות, טקסטורה, תאורה, ריהוט ועוד. כל האלמנטים האלו הם למעשה האובייקטים של מעצב הפנים ואיתם הוא עובד על מנת לייצר סביבה בטוחה, אסתטית, נוחה ונעימה.
עיצוב פנים נושק למספר תחומים נוספים ביניהם פסיכולוגיה סביבתית, אדריכלות, עיצוב טקסטיל או עיצוב מוצר. מעצבי פנים למעשה אחראים על עיצוב הפנים של כל סוגי המבנים, יהא זה חלל של תאגיד גדול או בית ספר, יהא זה בית פרטי או החלל הפנימי של בית חולים, קניון או מסעדה, טרמינל בשדה תעופה או תיאטרון.

עיצוב פנים חייב להיות קשוב לפרטים ארכיטקטוניים הכוללים בין היתר חידושים בתחום עיצוב המבנה, קודים ומונחים של בניה ותוכניות ולכן ניתן למצוא בנקל לא מעט מעצבי פנים שהם גם אדריכלים.

עיצוב פנים - אין הווה בלי עבר !
עיצוב פנים כפי שהוא מוכר לנו כיום, ככל הנראה החל לקרום עור וגידים בשנות ה-20 של המאה ה-18, דווקא במערב אירופה, ומייחסים את זכות הראשונים לתחום עיצוב פנים לוויליאם קאנט (William Kent). וויליאם קנט קיבל הכשרה כהיסטוריון של האומנות, אך נחשב לחלוץ בתחום עיצוב פנים, ולאדם הראשון שהחל לקחת יוזמה ולעצב חללים פנימיים שלמים, תוך שהוא בורר חפצי אומנות, ריהוט ונותן תשומת לב מיוחד לארכיטקטורה הפנימית של החלל.

בלונדון של אותם שנים, את תפקיד עיצוב פנים נטלו, לא אחת, מעצבי רהיטים, בעוד בפריס דווקא יזמי מסחר, שלא היו מאוגדים בגילדות, היו אחראים על עיצוב בתים רבים בפריס. אדריכלים בכל רחבי אירופה, גם עסקו במלאכת עיצוב פנים בימים אלו. והדוגמא הקלאסית לכך הוא האדריכל רוברט אדם (Robert Adam). אך אפשר גם לציין את סר וויליאם צ'יימברס
(William Chambers), דומיניק דגור (Dominique Daguerre) ואת ג'יימס ווייט (Games Wyatt).

במהלך שנות ה-30 של המאה ה-19 העוסקים במלאכת עיצוב פנים היו אחראים להתעניינות המחודשת בסגנונות גותיים ולסגנון הרוקוקו, בעיקר באזור בריטניה. ובשלהי המאה ה-19 כבר היו חברות רבות שהבדילו עצמם "מאומני הריהוט" וכינו עצמם מעצבי פנים.
עיצוב פנים מודרני, החל בלונדון עם עבודתם של לניגון ומוראנט (Lenygon and Morant), בפריס עם צ'רלס אלוויון
(Charles Alavoine) ובניו יורק עם עבודתם של דורותי דרפר (Dorothy Draper) , אליס דה וולף (Elsie De Wolfe) ואוגדן קודמן (Ogden Codman).

עיצוב פנים במילניום החדש.
עיצוב פנים הפך בשנים האחרונות לנושא פופולארי של תוכניות טלוויזיה רבות. מי מאיתנו לא ישב מרותק לתוכנית הבריטית "חדרים משתנים" (Changing Rooms) מבית היוצר של ה-BBC בהנחיית לינדה בייקר (Linda Baker) או לגרסה האמריקנית של סדרה זו. בחו"ל ישנם כיום לא מעט ערוצים שרובם ככולם מוקצים לתוכניות עיצוב פנים : Home & Garden Television או Discovery Home. אך גם לנו בישראל ישנן תוכניות שמוקדשות לנושא העיצוב, בערוץ החיים הטובים ואף ערוץ שכול כולו מוקדש לנושא עיצוב פנים, ערוץ בית+ בכבלים. ייתכן מאוד כי לריבוי תוכניות עיצוב פנים השפעה רבה על תחיית הפופולאריות של התחום בימינו אנו.

לפרטים נוספים בנושא עיצוב פנים או לימודי עיצוב פנים

יום שבת, 11 באפריל 2009

בצלאל

בצלאל - לימודי אומנות רב תחומייםאם השמות נחום גוטמן, יעקב אגם, יורם קניוק ואורי פינק נשמעים מוכרים, אז בוודאי גם שמעתם את המונח בצלאל. אותה אקדמיה יוקרתית לאומנויות הממוקמת בירושלים שמעצבת ומשפיעה על התרבות והאינטלקטואליה הישראלית לדורותיה. אך שמה של בצלאל יוצא למרחוק וכאקדמיה מובילה קנתה לעצמה שם ברחבי העולם כולו.

היום, כמו בעבר, עבודות של בוגרי בצלאל מוצגות לראווה במוזיאונים ותערוכות ברחבי העולם ובוגרי האקדמיה זוכים למקום של כבוד בעולם האומנות, התרבות והעיצוב.

בצלאל - הכול התחיל בסופיהאת הרעיון המהפכני להקים אקדמיה בארץ ישראל שכול כולה תוקדש לאומנות ועיצוב הגה הפרופסור ןהאומן בוריס ש"ץ, עת שהה בסופיה, בירת בולגריה. ההחלטה להקים את האקדמיה בצלאל התקבלה עוד בטרם הייתה כלל מדינה יהודית והיא נתקבלה במסגרת הקונגרס הציוני בשנת 1905, וכבר בשנת 1906 הוקמה האקדמיה, בירושלים.

הרעיון שהנחה את מקימי האקדמיה היה שילוב בין אומנות או עבודת יד (Craft) לאומנות (art) והוא זה שמנחה אותה גם כיום. האקדמיה ידעה תהפוכות רבות עד שקבעה את מקומה כמוסד שאנחנו מכירים כיום: היא נסגרה בשנת 1929 למספר שנים והפכה למוזיאון ולאחר מספר שנים נפתחה האקדמיה שוב ומאז ועד היום מהווה בצלאל מוקד משיכה עבור סטודנטים רבים השואפים ללמוד אומנות, אדריכלות, עיצוב ותחומים רבים נוספים.

בצלאל - בראי המודרנה
אמנם בצלאל כבית מדרש לאומנות, החל את דרכו עוד בטרם חשבו על מדינת ישראל אך אין זה מלמד דבר על התפתחותו וצמיחתו של המוסד. אחד המאפיינים הבולטים ביותר של בצלאל הוא היותו קשוב לשינויים בעולמנו המתחדש. חדשנות, יצירתיות ומעוף הם רק חלק מן הערכים שחרטה על דיגלה האקדמיה לאומנויות - בצלאל.
בצלאל כמוסד אקדמי נמצא עם היד על הדופק בכל מה שנוגע להתפתחויות בעולם האומנות והעיצוב ומציע מסלולי לימוד עדכניים שהולמים את רוח התקופה, ובתורם אף מעצבים את תקופתנו.

בצלאל - לימודים שעושים את ההבדל
כיום בצלאל מציע שפע של מסלולי לימוד ביניהם: לימודי אדריכלות, לימודי צורפות, פיסול, צילום, הדפס, עיצוב מוצר קרמי, קדרות וזכוכית, אנימציה, עיצוב תעשייתי, עיצוב אופנה, תקשורת חזותית, צילום וידאו והדמיה ממוחשבת, היסטוריה של הסביבה ואף מסלולי תואר שני במחלקות לצילום, לאומנות, צורפות, אופנה ועיצוב תעשייתי.

מאחר ובצלאל הפך לשם דבר בעולם כולו, מועמדים רבים השואפים לרכוש השכלה בתחום העיצוב והאומנות חולמים להתקבל בשעריו. עקב כך, תנאי הקבלה לבצלאל מחמירים יותר משאר האקדמיות ללימודי אומנות ועיצוב בארץ ורק מועמדים מעטים זוכים להיכנס להיכל התהילה של בצלאל.

למרות הנאמר, יש בנמצא דרכים בהן ניתן להגדיל את סיכויי הקבלה לבצלאל כאשר הדרך הטובה ביותר היא באמצעות מכינה יסודית ללימודי עיצוב. מכינה ללימודי עיצוב יכולה להביא לשיפור משמעותי בסיכויים להתקבל לבצלאל שכן מכינות אלו כשמן כן הן מאפשרות למועמד להתכונן טוב יותר לקראת בחינות הקבלה של בצלאל החל מהכנת תיק עבודות מקצועי ועד הכנה לקראת הבחינות האישיות.
פרטים נוספים אודות בצלאל בכלל ותהליכי הקבלה לבצלאל

עיצוב - תחרות עיצוב הבית


בהמשך לתחרות מעצב בבית המתקיימת בשבועות אלו בקהילת אדריכלות ועיצוב פנים - לינק
פוסט על הנושא , על תחרויות , על עיצוב ועוד ....

עיצוב - תחרות עיצוב הביתידועות התערוכות המובילות באמנות כדוגמת הדוקומנטה או הביאנלה, שמלבד תרומתן להבנת כיווני האמנות העכשויים, הן צופנות בחובן את יצר התחרות, הקידום וההכרה מצד הקהל. המודל הבין לאומי משפיע על הפעילות המקומית ומעודד יצירתיות ומצויינות. עם זאת, התוצרים האישיים שהשיגו רמה אמנותית נאותה הם אבני הבניין הבסיסיות המשתתפות ביצירת יחסי גומלין עם הפאזל העולמי.כל תחרות או תערוכה בתחום האמנות היא בגדר תפנית ויכולה לעצב תמונת עולם חדשה. בצד הערך האינוונטארי-הסיכומי של מה שהתפתח עד כה בתחום, התחרות חושפת את מה שחיכה בחדרי חדרים ומעתה נפתח לדיאלוג רב-היבטים.


מהו המיוחד בתחרות "המעצב בבית" ?

מעל ומעבר למפורט בכללי הפרויקט, יש משב רענן בהזמנה 'להיכנס' לחלל המגורים הפרטי,
שבו השקיע הדייר/המעצב את מיטב מרצו וכשרונו בניצול אסתטי של נתוני המרחב וסיגולם לטעם האישי.אפשר לשער כי התפישה הירוקה תשתקף (לפחות חלקית) בעבודות, מה גם שהשמירה על איכות הסביבה כבר הפכה ל-MUST , כולל בתחום של עיצוב פנים ואדריכלות.

בכל מקרה, חווית התחרות תהווה מידגם ל'קיימות נעימה', מנקודת מבט של העשרה תרבותית.
בתחרות 'המעצב בבית' יש ערך מיוחד לתהליך העיצוב, המשתקף במידגמים של 'לפני' ו'אחרי' כחומר למחשבה... ולשיפוט.עיקר חשיבותה של תחרות ממין זה הוא ביוזמה לשתף עמיתים וקהילות באמנות הטיפוח המשדרגת את איכות החיים, ומפגישה בין סגנונות - במגמת המשכיות.
הביאנאלה (תערוכה דו-שנתית)
בוונציה כבר הפכה למודל לכמה תערוכות אמנות בארץ, והתופעה חושפת את הצמאון להרחיב את התודעה האסתטית לקהלים גדולים.מגמת ההתרחבות בולטת מאוד בדוקומנטה (אחת לחמש שנים), שקהל מבקריה הצפוי ב2012 מתקרב למיליון איש מכל רחבי העולם.


לאתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

יום ראשון, 5 באפריל 2009

אוטוקאד שרטוט לכל מימד

אוטוקאד - שרטוט לכל מימד
תכנת אוטוקאד היא תכנת השרטוט הפופולארית ביותר בעולם, שמשמשת ליצירת שרטוטים דו-ממדיים ותלת-ממדיים לתחומים של הנדסת מכונות, הנדסה אזרחית, אדריכלות ועיצוב פנים. אוטוקאד היא התכנה המרכזית והעיקרית של עולם השרטוט בשל היותה הקובעת את התקנים של קבצי שרטוט ונראה כי יש לה מונופול בתחום זה. היא מהווה כלי תכנון ממוחשב יעיל ביותר, אתו אפשר לשרטט, ליצור הדמיה דו ממדית ותלת ממדית.
תכנת אוטוקאד משמשת אדריכלים, מעצבי פנים ושרטטים. סטודנטים במסלולי אדריכלות ועיצוב הפנים נדרשים להכיר את תכנת אוטוקאד על בוריה, ולהכין את עבודות הגמר שלהם באמצעותה, במטרה להיות מוכנים פרקטית לעולם העבודה. לפיכך, סטודנטים במסלולים אלה לומדים להשתמש בתכנת אוטוקאד בקורס מיוחד, שבו נלמדים עקרונות התכנה, הפקודות, הכלים והשימושים השונים שלה, וכל זאת במטרה לרכוש את המיומנות הנדרשת להמשך מוצלח של הלימודים והעבודה בתחום.

ארגז הכלים של תכנת אוטוקאד
תכנת אוטוקאד מאפשרת יישום ממוחשב של כל הכלים האדריכליים הבסיסיים שבהם משתמש האדריכל לכתיבת השרטוט האדריכלי, היינו, יצירת מישור אופקי, אנכי, משופע, מעוקם או מרחבי, ותיאורו בשרטוט דו מימדי ותלת מימדי. אוטוקאד מאפשרת גם יצירה של עצמים תלת ממדיים תוך שמירה על מאפייניהם, כגון עובי, פינה, עמוד, קורה, הפרשי גובה, פתח וכו', ובאה לידי ביטוי בשרטוט דו ממדי ותלת ממדי. בנוסף ניתן להביע בתכנת אוטוקאד קצב ויחסים פרופורציונאליים בין מישורים ועצמים במרחב, כמו למשל יחסי גובה לשטח, קצב עמודים ופתחים, וביטויים בשפה האדריכלית. כל זאת טרם ביטוי כל אלה במודל.

אוטוקאד - כלי רב עוצמה בידי מעצבי פנים ואדריכלים
אדריכלים ומעצבי פנים צריכים להיות מסוגלים להפיק מודלים ולהציג הדמיות דו ממדיות ותלת ממדיות בתהליך התכנון, תוך הכרה מיומנת של הגדרות ההדפסה וביצוע ההדפסה, עבודה במרחב הדו ממדי והתלת ממדי, בניית אובייקטים דו ממדיים ותלת ממדיים, שינוי אובייקטים, קביעת פרספקטיבה בתלת ממד, ביצוע הדמיות בתכנת אוטוקאד, הכנסת תאורה, שימוש בחומרים, עבודה עם תמונות ראסטר, שילוב השימוש בפוטושופ לצורך עיבוד מתקדם של ההדמיות שנעשו בתכנה ועוד. לצורך כך יש ללמוד היטב את תכנת אוטוקאד, המהווה למעשה כלי אולטימטיבי ובלעדי לכל מעצב פנים ואדריכל בימינו.

קורסי אוטוקאד
לימודי תכנת אוטוקאד במהלך מסלולי הלימוד של עיצוב פנים ואדריכלות מתמקדים בהכרת ממשק התכנה, ידיעת פקודות השרטוט השונות, הכרה וביצוע של פקודות עריכה, יכולת עבודה בשכבות, שימוש נכון בטקסטורות, יכולת עבודה עם בלוקים, ידיעת שילובם של טקסטים ומידות, עריכת גיליונות והדפסתם. לימודי התכנה ניתנים רק למי שכבר יש לו הידע או הניסיון בשרטוט אדריכלי ורוצה או צריך ליישמם במחשב על מנת להיות מסוגל לעבוד באופן שהולם את דרישות השוק העדכניות ביותר. ישנם קורסים המועברים במסגרת לימודי עיצוב פנים ואדריכלות, וישנם קורסים ספציפיים לתכנת אוטוקאד המיועדים למי שכבר עוסקים בתחום.
פרטים נוספים בענין קורסי אוטוקאד ניתן למצוא באתר מכון קוויםhttp://www.cavim.co.il

עיצוב פסח אלטרנטיבי




סדר פסח המסורתי מעוצב כדבעי,
בכל בית לפי טעמיו מנהגי עדתו. גם הסדר ההמוני, בקיבוצים, במסעדות, במלונות ובאולם אירועים התגבש כטקס קבוע,
המשתית את היצירתיות על סמלי המסורת.יחד עם זאת עולה הצורך לעצב את האירוע מתוך תפישה חדשנית,
כיוון שלב לבו של החג הוא התחדשות אביבית ויציאה לחירות, כפי שמספרים שמותיו: חג האביב וחג החירות.
במה יכולה להתבטא חירות המעצב,
אם יבחר לשלב במסגרת הטקסית את הזיקה לאביב ולטבע עם ערכי אדריכלות ירוקה, כמתבקש בימינו ?המקורות משופעים בסמלי יסוד שניתן להתאים לעיצוב מעודכן של סביבת האירוע.


בהפקה של עיצוב פנים אפשר להשתמש בחומרי מיחזור בצבעים מתכלים וכן בכמה חמרי גלם טבעיים:- לעטוף את קירות המעברים בלוחות מחומר שקוף בצבע כחול, שיזכיר את הים שנחצה למעבר בני ישראל היוצאים ממצרים- להציב פינה בדמות מבנה חלקי העשוי לבני בוץ מחוזקים בתבן, כהמחשה לבנייה המדברית של ערי מצריים בידי העבדים העיבריים.- לעטר את הפתחים בסמלים יהודיים ובקמיעות, כגון עדיי מגן דוד, ריקועי החמסה או חצי פרסה, כתזכורת לאות החסינות של
בתי העיברים (כנגד מכת הבכורות)- לפזר פינות תאורה דמויי נרות, להמחשת מכת החושך, וכן למנהג המסורתי לקרוא בהגדה של פסח לתוך הלילה
(עד "קריאת שמע של שחרית")


ראוי להדגיש את עיצוב כלי השולחן ואביזריו מחומרים ממוחזרים, החל במיכלי נצרים ועד למפות מסיבים מתכלים, כסמלים שיחזקו את הקו המרכזי של החג: הארעיות, המעבר הגמיש ממקום למקום, העזיבה הקלה של מגורי הקבע ושל הנכסים הבטוחים, הכרוכים בשיעבוד גופני ונפשי.


האיחוד המשפחתי במסורת החג, סביב הארוחה המשלבת ערכי תרבות וקולינאריות, יכול להתרענן בכיוון הקיימות הנעימה. אולי היווה המנהג של ההסבה סביב השולחן חלק מהרגשת הנינוחות של המשתתפים באירוע, במהלך ערב שלם, שעשוי לייגע יותר מהמצופה בארוחה רגילה. לכך דאגה ההגדה של פסח, במעין 'הוראות עיצוב' הכלולות בטקס ההסבה לשולחן.
כורסאות, ספות, מושבים רחבים בריפוד כרים רכים ימחישו בצורה הולמת את הרעיון להסב בנוח,
כמומלץ בקושיה הרביעית של 'מה נשתנה':שבכל הלילות אנו סועדים בין יושבים ובין מסוביןהלילה הזה, הלילה הזה - כולנו מסובין
לאתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/

לימודי עיצוב פנים

לימודי עיצוב פנים -
הופכים חלום למציאותבעקבות העלייה המתמדת ברמת החיים בישראל מטפס בהדרגה בשנים האחרונות הביקוש למעצבי פנים. כפועל יוצא, לימודי עיצוב פנים הפכו למסלול לימודים מבוקש ואטרקטיבי בקרב אנשים רבים המעוניינים לרכוש לעצמם מקצוע מרתק ומבוקש המשיק גם לעולם האדריכלות.

לימודי עיצוב פנים הוא מסלול המשלב בתוכו יצירתיות, רגישות, דינאמיות והכרות היסטורית עם מורשות עיצוב של תרבויות מקומיות ובינלאומיות שונות.
עיצוב פנים זהו תחום הנוגע לכל אדם משום שהוא קשור בקשר ישיר לחלל בו אנו חיים. במאמר זה ניגע בתחום לימודי עיצוב פנים, מה בדיוק לומדים? מהם תנאי הקבלה ומהן האפשרויות הקיימות בשוק העבודה לבוגרי מסלול זה ?.

מהו עיצוב פנים ?בכדי להבין טוב יותר מהו מסלול לימודי עיצוב פנים נגדיר בקצרה מהו בכלל עיצוב פנים.ובכן, עיצוב פנים זה תחום העוסק בעיצוב חזותי של חללים מן ההיבט האסתטי והפונקציונאלי. מעצב הפנים צריך לספק מענה לצרכיו ורצונותיו של הלקוח וכל אלה תוך התחשבות במגבלות סביבתיות פיזיות ותקציביות.

במסלול לימודי עיצוב פנים לומדים מעצבי העתיד כיצד לקחת מבנה קיים ולהפוך אותו לסביבה אסתטית ומעוצבת תוך שימוש בתאורה ובצבע, רהיטים, חפצים, נישות וחומרים שונים. כל אלו יכולים לצאת מן הכוח אל הפועל במבנים פרטיים, במבנים ציבוריים, במבנים עסקיים או במרחבים עירוניים. על כן לימודי עיצוב פנים נוגעים באספקטים רבים של עיצוב ו"שולחים" את המעצב לעולם התעסוקה כשהוא מצויד בידע המתאים והכלים האופטימאליים לביצוע עבודותיו.

לימודי עיצוב פנים - עולם ומלואונושאי הלימוד במסלולי לימודי עיצוב פנים הם רבים ומגוונים ומשלבים בין תיאוריה לפרקטיקה. בין הקורסים הנמצאים בתכנית הלימודים ניתן למצוא קורס בתכנון ועיצוב חלל, קומפוזיציה, פרספקטיבה, הנדסת אנוש, חשיבה חברתית, מערכות בניין, בניית מודלים ועוד נושאים רבים ומעניינים אשר קצרה היריעה מלהכיל.
כמובן שישנם מסלולים שונים המציעים לימודי עיצוב פנים, כאשר יש להבחין בין לימודי עיצוב פנים אקדמיים לבין לימודי עיצוב פנים מקצועיים. מדובר במסלולים עם מספר שעות שונה לחלוטין, עם רמת אינטנסיביות שונה אך בשני המסלולים המטרה היא להעניק לסטודנט את הכלים המקצועיים לפרקטיקה מעשית בתחום העיצוב.

לימודי עיצוב פנים - המסלול בדרך למסלולתנאי הקבלה למסלול לימודי עיצוב פנים בארץ כוללים לרוב תעודת בגרות מלאה עם מינימום נדרש של 3 יחידות בגרות באנגלית בציון של 80 ומעלה או 4 יחידות בציון של 60 ומעלה ו/או ציון במבחן אמי"ר לשליטה באנגלית של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. בנוסף, יש לעבור בהצלחה מבחן פסיכוטכני שכן גם הוא מהווה חלק מתנאי הקבלה למסלול לימודי עיצוב פנים - עבור רוב המוסדות. תנאי קבלה נוסף למסלול לימודי עיצוב פנים הוא מעבר של מבחני כניסה ומיון, במסגרתם על המועמד לבצע משימות עיצוב שונות שנועדו להעריך את כושרו היצירתי ואת מקוריותו. מועמדים אשר עברו בהצלחה מבחן זה יזומנו לראיון אישי בוועדת קבלה ובה יתבקשו להציג תיק עבודות אישיות. מועמד הצולח את כל השלבים הללו מתקבל למסלול ללימודי עיצוב פנים ונכנס לעולם המרתק ומאתגר של עיצוב פנים.

פרטים נוספים בנושא לימודי עיצוב פנים בארץ ובחו"ל ניתן למצוא באתר מכון קווים
www.cavim.co.il